Nieuwe Sprinters NS wordt CAF trein

CAF-sprinter
De nieuwe CAF Sprinter met WC

De Spaanse treinenbouwer CAF heeft de aanbesteding gewonnen voor de levering van ongeveer 120 nieuwe Sprinter-treinstellen. NS heeft bekendgemaakt dat CAF het beste bod heeft neergelegd voor de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). Het gaat om een voorlopige gunning. “Wij gaan nu met CAF als preferred bidder in onderhandeling. Alstom zit nu op de reservebank”, aldus oordvoerder Edwin van Scherrenburg van NS.
De circa 120 nieuwe Sprinter-treinstellen die NS bij CAF wil bestellen zijn gebaseerd op treinen die nu al rijden in diverse landen. Ze moeten vanaf 2018 in dienst komen. NS heeft de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen.
Nieuwe treinstellen
CAF-sprinter.jpg 2Van Scherrenburg: “Wij bouwen met deze nieuwe treinstellen voort op de huidige sprinters SLT. De nieuwe Sprinters zijn ook weer voorzien van brede deuren om reizigers snel in en uit te laten stappen. Verder zijn ze en transparant, wat goed is voor de sociale veiligheid. Verder kunnen ze snel optrekken en worden ze klaar gemaakt om te rijden onder ERTMS.” De nieuwe treinen zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers en hebben een rolstoeltoegankelijk toilet.
CAF leverde eerder al treinen af, waarmee opdrachtgevers in diverse landen naar tevredenheid mee rijden zoals in Spanje, Frankrijk en Finland. Eerder versies van de nieuwe trein rijden onder andere in diverse gebieden in Spanje, maar ook op andere plekken. De nieuwe versie van deze trein (Civity) is recent nog afgeleverd om te gaan rijden tussen Oostenrijk en Triest.
Reservevloot
In afwachting van de komst van de nieuwe Sprinters neemt NS vanaf december aanstaande verder elf oude dubbeldekkers met de groene bankjes (DD-AR) uit de reservevloot weer tijdelijk in dienst. Deze treinstellen zullen na een kleine technische opknapbeurt de capaciteit op peil te houden tot de komst van de SNG. In totaal komen komend half jaar 18 treinstellen van dit type tijdelijk weer op het spoor. Ook wordt de mogelijkheid onderzocht om enkele andere oudere dubbeldekkers tijdelijk terug te laten keren op het Nederlandse spoor.
NS heeft ook een aanbesteding uitgeschreven voor de nieuwe Intercity’s (Intercity Nieuwe Generatie; ICNG). Op dit moment vindt de selectie plaats van leveranciers. De aanbesteding moet voor het einde van het jaar zijn afgerond. NS kijkt bij deze aanbesteding net als bij de SNG naar treintypes die zich al hebben bewezen. De nieuwe Intercity’s gaan vanaf 2021 rijden en zullen als eerste op de hogesnelheidslijn worden ingezet.
Modernisering
Los van de aanschaf van nieuwe Sprinters en Intercity’s worden 81 treinstellen van het dubbeldekertype VIRM (Intercity) de komende jaren volledig gemoderniseerd en duurzamer gemaakt bij NedTrain in Haarlem, zodat ze weer jaren kunnen rijden. Daarnaast worden in totaal 301 ICRm-rijtuigen klaargemaakt voor diensten over de HSL. Hierbij draait het vooral om kleine technische aanpassingen aan bijvoorbeeld het chassis.
Verder worden deze rijtuigen opnieuw gespoten zodat met de nieuwe TRAXX-locomotieven een uniforme trein ontstaat. Van binnen vinden beperkte aanpassingen plaats, omdat de treinstellen zo snel mogelijk weer nodig zijn voor inzet in actieve dienst vanaf december. Vanaf 2015 rijden alle elektrische treinen van NS voor 50 procent op groene stroom. Vanaf 2018 rijden alle treinen op groene stroom. Bron: Spoor Pro.nl/NS

%d bloggers op de volgende wijze: