Nieuwe Schwebebahn voor Wuppertal

De Schwebebahn van Wuppertal is zoals de Eiffeltoren voor Parijs. Het is al sinds 1901 het symbool en imago van de stad. Is het stadsgezicht voor het Bergische metropool en symboliseert de traditie en technische innovatie. Het exclusieve vervoermiddel is het belangrijkste in Wuppertal (alleen Dresden heeft er ook een), Duitsland met ongeveer 24 miljoen passagiers. Je moet er minstens een keer in je leven ingezeten hebben. Het spoorvervoer en de stations van de baan zijn volledig vernieuwd sinds 1995. Een nieuw en krachtigere besturingssysteem moet snellere doorlooptijden geven. De hele modernisering van het project zal in 2014 voltooid zijn inclusief het wagenpark.
Het was een besluit voor de toekomst. De eerste belangrijke stap op weg naar de nieuwe generatie van de Schwebebahn wagens werd gedaan door te kiezen voor een maglev trein ontwerp. Het was naast zoeken een fabrikant voor de nieuwe Monorail treinen en ten slotte de WSW die de bestelling voor de productie van het nieuwe besturingssysteem.
In september 2010 presenteerde de beroemde Berlijnse designbureau het ontwerp voor de nieuwe generatie van maglev treinen. De WSW gaf de opdracht voor de productie van de nieuwe spoorwegen aan de fabrikant Vossloh Kiepe. De Düsseldorf technology group zal in de fabriek in Valencia, Spanje de nieuwe wagens bouwen. Het bedrijf Alstom is verantwoordelijk voor de installatie van het nieuwe High-tech besturingssysteem, waardoor in de toekomst met tussen posen van twee minuten gereden kan worden. De eerste maglev trein zal in 2014 gaan rijden en een jaar later zal de hele vloot uiteindelijk vervangen zijn. Voor de nieuwe generatie van treinen, betaald de WSW van €120 miljoen.
Het ontwerp van de gemoderniseerde Monorail treinen laat zien dat de essentiële dingen zoals afmetingen van de deuren zijn bewaard gebleven. De nieuwe treinen zijn 24 meter lang, iets breder dan de vorige namelijk 2,20 meter. De vorm van het chassis komt ook overeen met de oude wagens. De ramen zijn opvallend groot. Aan de achterzijde, komen grote panoramische ramen, tot bijna op de grond. Vanaf de achterkant van het voertuig, kunnen dus de dagelijkse gebruikers en vele toeristen genieten van vrij uitzicht van de stad Wuppertal. Een andere belangrijke externe functie van de nieuwe wagens is de voorkant die iets schuin naar beneden loopt . Dit geeft niet alleen een “strak” uiterlijk aan de treinen, maar heeft ook een praktische voordeel: de bestuurder heeft een beter zicht en schittering is verminderd. Voor de bestuurder zij er talrijke verbeteringen zo heeft hij/zij meer ruimte om te zitten.

%d bloggers op de volgende wijze: