S-Bahn Berlin GmbH heeft een raamcontract getekend met het consortium van Stadler Pankow GmbH en Siemens voor de levering van maximaal 1.380 voertuigen. Er werd een ferme bestelling geplaatst voor de eerste 106 treinen. De 85 vier-sectie en 21 treinen met twee secties. S-Bahn Berlin, een dochteronderneming van Deutsche Bahn, is van plan om de nieuwe treinen op de Ringbahn-lijnen (S 41 en S 42) en op de zuidoostelijke lijnen S 47, S 46 en S 8 van het systeem te gebruiken. Deze lijnen omvatten grofweg een derde van het volledige S-Bahn-netwerk in Berlijn. De eerste tien voertuigen staan klaar om in dienst te gaan vanaf 2020. Vervolgens worden alle resterende voertuigen tot 2023 continu aan het Berlijnse systeem geleverd. De voertuigen worden vervaardigd en geassembleerd in de Berlijnse fabriek van Stadler Pankow GmbH. Dit volgens een gezamenlijk persbericht van Siemens, Stadler Pankow GmbH en Deutsche Bahn
De nieuwe S-Bahn-treinen van Berlijn moeten 160.000 kilometer aan uitgebreide tests en metingen voltooien. Berlijnse S-Bahn zijn zoiets als een tiener geworden: volwassen, fit, klaar voor alles, maar toch een beetje onervaren. Om de volwassenheid te bereiken die nodig is om passagiers te vervoeren, moeten ze momenteel uitgebreide testen ondergaan. Inbedrijfstelling begint: voor de nieuwe S-Bahn-treinen van Berlijn en Brandenburg Bron en foto: Siemen- Stadler. Zie ook hier