Bombardier, Stadler, Alstom, CAF, Siemens enz enz. kunnen de komen maanden weer in spanning zitten. Wie zal de gelukkige (of ongelukkige zoals AnsaldoBreda) worden om nieuwe treinen aan de Nederlandse Spoorwegen te mogen leveren. Zal het jubileum jaar van het Spoor in Nederland ook een van deze firma’s geluk brengen?
De nieuwe ‘Inter City Next Generation’ (ICNG door de NS gedoopt) krijgt een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur. De ICNG-treinen zullen onder meer op de hogesnelheidslijn ingezet kunnen worden, als vervanger van de miskoop Fyra V250. Verder zullen de treinen ook op de Hanzelijn gaan rijden en in de intercitydienst Den Haag – Eindhoven.
Het gaat om dertigduizend zitplaatsen en op termijn een omschakeling van 1500 Volt naar 3000 Volt is een optie, stelt NS, net als een vervolgorder voor grensoverschrijdend materieel. Tot 2030 kan dat aantal worden verhoogd naar tachtigduizend zitplaatsen.
NS is op dit moment verder bezig om nieuwe Sprinters te kopen. De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) moet al in 2018 geleverd worden. Volgens de laatste berichten die onze redactie bereikten, zijn CAF en Alstom de enige treinbouwers die daarvoor nog in de race zijn. Daarnaast zijn er nieuwe treinen bij Stadler in de maak niet voor de NS zelf, maar voor de NS-dochter Abellio. Die treinen zullen straks ingezet worden op de verbinding Arnhem – Düsseldorf. Hieronder drie eventuele modellen van de nieuwe treinen.