Al kunnen wij er nu alleen nog maar van dromen, de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) en Siemens Mobility hebben een raamovereenkomst ondertekend voor de levering van dag- en nacht treinen met in totaal 700 passagierswagons in de komende vijf jaar.
De eerst treinen besteld
Bij de ondertekening van de overeenkomst heeft ÖBB haar eerste oproep gedaan voor acht treinen van negen wagens voor dagdienst en 13 treinen van zeven wagens voor nachtdienst. De Viaggio-rijtuigen zullen worden gebruikt met de huidige vloot van Siemens Taurus-locomotieven van ÖBB. De ingebruikname van de eerste treinen is gepland voor 2022. De passagiersrijtuigen worden geproduceerd in de Siemens-fabriek in Wenen, Oostenrijk.
“Met de nieuwe treinstellen voor dag- en nachtdienst zet ÖBB zijn campagne systematisch voort om het passagierscomfort verder te verbeteren. Met de extra treinen voor de Nightjet zullen we onze leidende rol in nachtelijke reizen in Europa versterken”, aldus Andreas Matthä, CEO van ÖBB-Holding AG.
“De toekenning van een van Europa’s grootste aanbestedingen voor passagierswagons toont aan dat onze Viaggios de maatstaf zijn voor modern langeafstandsvervoer. Ze zijn gebaseerd op meer dan 160 jaar ervaring in wagens. Viaggio-passagierstreinen bieden grote flexibiliteit over de grenzen heen, – ultramodern passagierscomfort – gecombineerd met lage onderhoudskosten en hoge operationele beschikbaarheid “, aldus Sabrina Soussan, CEO van Siemens Mobility
De wagens
Het contract omvat de levering van alle soorten passagiersrijtuigen en bijna voor alle Europese landen.
De basisvariant is uitgevoerd als lagevloerwagen met extra brede deuren voor snel en comfortabel in- en uitstappen. De dagtreinen hebben een capaciteit van 520 zitplaatsen, terwijl de nachttreinen 100 zitplaatsen en 160 couchettes bieden. De treinen zijn volledig uitgerust om passagiers met beperkte mobiliteit tegemoet te komen. De Viaggio-wagens bieden een verbeterde energie-efficiëntie, bereikt door voorzieningen als led-interieurverlichting, airconditioning met warmtepompfunctie in zowel koel- als verwarmingsmodus, evenals een toevoer van frisse lucht die wordt geregeld door het CO 2 -gehalte in de binnenlucht. De Viaggio-treinstellen maken zeer flexibele configuraties mogelijk die aan alle operationele vereisten voldoen. Bron foto en onderstaande video : Siemens
https://press.siemens.com/global/en/event/obb-and-siemens-mobility-present-exterior-design-new-nightjet
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie