Nieuwe Intercitydubbeldekkers rijden proef

Nieuwe Intercitydubbel-dekkers rijden proef op traject Zwolle – Deventer – Zutphen – Arnhem – Nijmegen.
Bredere trappen en verbeterde airco – Leeslampen en 220 V aansluitingen in 1e klas. Per 24 augustus alleen nog dubbeldekkers in Intercity Zwolle – Nijmegen
Tot en met 22 augustus rijden de nieuwste Intercitydubbeldekkers van NS op proef tussen Zwolle en Nijmegen. In de nieuwe treinstellen zijn bredere trappen en in de 2e klas met blauwe stof beklede stoelen. In de 1e klas hebben de stoelen rode leren bekleding, individuele leeslampen en 220 Volt aansluitingen voor bijvoorbeeld laptops. Tevens hebben de treinen een paar kleine technische aanvullingen, zoals verbeterde airconditioning. Door deze nieuwe treinstellen zullen reizigers in de Intercity Zwolle – Nijmegen binnenkort in principe geen oude enkeldekstreinen meer aantreffen.
Nieuwe treinen gaan altijd eerst proefrijden. In dit geval betreft het een verbeterde vervolgbestelling van een type waarvan NS er al 668 heeft rijden, zodat voor machinisten, conducteurs en monteurs een korte opleiding en praktijkervaring volstaat. Er is gekozen voor Zwolle-Nijmegen omdat dit een niet te lang traject is en uitgebreide service- en storingsdiensten in de buurt zijn. De treinen rijden in de
proefperiode alleen buiten de spitsuren. Vanaf 24 augustus gaan deze nieuwe treinstellen samen met de al aanwezige Intercitydubbeldekkers door het gehele land rijden. Vanaf 24 augustus zullen reizigers in de Intercity Zwolle – Nijmegen alleen nog maar dubbeldekkers (oud en nieuw) aantreffen. In de drukste treinen krijgen de reizigers hierdoor meer ruimte. De oudere enkeldekstreinen uit de jaren zeventig zullen in principe niet meer als Intercity op deze route rijden. Tot medio 2009 komen er 51 nieuwe vierdelige treinstellen (204 rijtuigen) met 20.000 zitplaatsen bij.
NS investeert 430 miljoen in de nieuwe treinen. Na deze levering heeft NS 872 Intercitydubbeldekkers van dit succesvolle type in dienst. Met hun 87.000 comfortabele stoelen maken zij dan een derde uit van het totale aanbod aan zitplaatsen van NS.
NS investeert tot 2010 ruim 1.8 miljard in uitbreiding van de ‘treinenvloot’.

Tussen nu en 2010 gaan treinreizigers profiteren van de volgende investeringen van NS:
647 miljoen voor nieuwe Sprinters, 37.000 plaatsen
42 miljoen voor de modernisering van Sprinters, 10.000 zitplaatsen
433 miljoen voor nieuwe Intercitydubbeldekkers, 20.000 zitplaatsen
365 miljoen voor de modernisering van Intercity’s, 35.000 zitplaatsen
320 miljoen voor hogesnelheidstreinen NS Hispeed, 8500 zitplaatsen

%d bloggers op de volgende wijze: