Nieuwe Amsterdamse metro gepresenteerd

Advertentie

Gisteren is de nieuwe Amsterdamse metro gepresenteerd die in 2012 op de Oostlijn gaat rijden. In het najaar van 2012 vervangt de nieuwe metro, na een half jaar testrijden, de Zilvermeeuw die vanaf 1976 in dienst is. Er zijn 23 nieuwe, zesdelinge metro’s besteld. De metro is met veel aandacht voor de reiziger ingericht: brede stoelen, meer deuren en brede gangpaden om snel in- en uit te stappen. De stoelen zijn aan de zijkant geplaatst en de metro is geheel doorloopbaar, er zijn geen tussendeuren meer. Doordat de nieuwe metro’s langer zijn kunnen er op de Oostlijn zo’n 50% meer reizigers in. Het is de eerste metro ter wereld die geheel met LED-verlichting is uitgevoerd.
De eerste nieuwe Amsterdamse metro is door de leverancier Alstom gepresenteerd bij de fabriek in Valenciennes. De metro’s komen begin 2012 in Amsterdam aan en gaan een half jaar testrijden. De reizigers kunnen in het najaar van de nieuwe metro gebruik maken. Extra metro’s van dit type zullen besteld worden voor de Noord/Zuidlijn en gaan daar vanaf 2017 rijden.
Bij het ontwerp is veel aandacht gegeven aan de sociale veiligheid. Zo is de gehele metro te overzien met camera’s en is de inrichting transparant. Op een elektronische routekaart ziet de reiziger de overstapmogelijkheden bij elk station. De metro is door de LED-verlichting en zijn lage gewicht milieuvriendelijk en daarnaast één van de stiltste metro’s ter wereld. De stoelen zijn 20% breder dan in de tram en bus.

De belangrijkste kenmerken van de nieuwe metro zijn:
– Zesdelig met een lengte van 116 meter
– 174 zitplaatsen
– De capaciteit is 960 passagiers
– De maximale snelheid is 80 km/h
– De deuren zijn hoog (208 cm), en er zijn 24 deuren per zijde
– Het plafond is hoog (230 cm)
– Gelijkvloerse instap, de vloer sluit aan op het perron
– Rolstoelvoorzieningen in 2 multifunctionele ruimten
– Hoogwaardige reizigersinformatie met informatieschermen
– Camerabewaking
– Voldoet aan de strengste brandveiligheidseisen
– Geluidwerende maatregelen
– Toepassing van vandalismebestedige materialen
– De metro is voorbereid op rijden zonder bestuurder
Het testmodel van deze metro is in oktober 2010 een aantal maanden getest in de metrowerkplaats van GVB in Diemen, o.a. door diverse reizigersorganisaties die gebruik gaan maken van de nieuwe metro.
De Stadsregio Amsterdam is de financier van de nieuwe metro, de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer/Gemeente Amsterdam de opdrachtgever. De bestuurders van GVB gaan de metro in het najaar van 2012 in gebruik nemen.

1 Comment

  1. Mooie metro stellen maar vreemd genoeg zijn de deuren toch kennelijk weer in het rood terwijl die van de oude zilvermeeuw rood waren en juist recentelijk nog in het GVB blauw zijn geschilderd. Is hier de veranderde kleurstelling van het Metro matterieel niet in de bestelling meegenomen? Foutje? Of wil met toch weer terug naar de rode deuren?

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.