Nieuw gezicht voor regiosneltram Utrecht

Advertentie

Copyright: Gerard van Buuren - Foto aangeleverd door Regiotram Provincie Utrecht

Laatste update:

De sneltram Utrecht-Nieuwegein/IJsselstein krijgt na dertig jaar gebruik een compleet nieuw gezicht. Twee en twintig lagevloertrams vervangen de huidige exemplaren, 23  haltes worden verlaagd en verlengd om ze geschikt te maken voor het nieuwe materieel en de trambaan zelf wordt grondig vernieuwd. Er komt een nieuwe aansturing van wissels en seinen en vijftien kilometer spoor wordt zelfs geheel vervangen. Kosten circa € 180 miljoen. Eind oktober rijden de trams weer, als het coronavirus de planning niet opnieuw verstoort. Tot zolang verzorgen bussen het vervoer van reizigers.

Op 3 juli reed de voorlopig laatste tram op het baanvak Utrecht CS Jaarbeursplein – P+R Westraven. Het railvervoer vanaf Westraven – via Nieuwegein City Plaza – naar Nieuwegein Zuid en IJsselstein Zuid, was al eerder gestopt. Op 30 mei ging de ombouw in beide eindhaltes van start. Uitvoerder van het hele project is de Nederlandse bouwmaatschappij BAM Infra, die bij de internationale aanbesteding het beste uit de bus kwam.

Oud materieel op het baanvak tussen Westraven en Nieuwegein City Plaza waar het tramverkeer al eind mei werd gestaakt. Copyright Hans van Lith

Verlaagd en verlengd

Alle haltes langs krijgen verlaagde perrons van 50 centimeter hoogte. Dat is nodig voor het nieuwe rollend materieel, dat volledig is voorzien van lage vloeren en bovendien deuren heeft die uitstekend toegankelijk zijn voor rolstoel- en scootmobielgebruikers. De perrons worden met 15 meter verlengd omdat een eventuele combinatie van tramstellen er anders niet langs zou passen.
De baan was na dertig jaar gebruik behoorlijk versleten en ook duidelijk aan vernieuwing toe. Vijftien kilometer spoor wordt volledig herlegd. Deze zomer wordt hard aan het project gewerkt, rekening houdend met mogelijke coronamaatregelen van de overheid.

CAF levert trams

De Spaanse Construcciones y Auxiliar de Ferrocarroles (CAF) levert 22 zevendelige gelede trams voor lijnen naar Nieuwegein en IJsselstein. De coronamaatregelen hebben de fabriek weliswaar tijdelijk stilgelegd, maar de productie is inmiddels hervat. Tien stellen waren al eerder afgeleverd, na hervatting van het fabricageproces zijn er al weer twee bijgekomen, aldus communicatie-adviseur openbaar vervoer Ron van Dopperen van de provincie Utrecht.
De CAF is geen onbekende want voor de ‘Uithoflijn’ naar Utrecht Sciencepark leverde het bedrijf al 27 vijfdelige lagevloertrams. Beide typen kunnen gekoppeld rijden en meten dan zo’n 75 meter lengte!
Het ‘oude’ rollend materieel werd destijds gebouwd door de Schweizerische Industrie Gesellschaft (SIG) in Neuhausen. Hoewel in 2000/2001 diverse moderniseringen werden uitgevoerd – zoals nieuwe stoffen banken – gaat het nu toch grotendeels naar de sloop. Twee stellen zijn inmiddels al naar de sloper in Amsterdam afgevoerd. Als gevolg van een motie in Provinciale Staten van Utrecht van SP, Groen Links en VVD blijft één tramstel bewaard als museumstuk voor het Nederlands Transport Museum in Nieuw Vennep. Welk dat zal zijn is nu nog niet bekend.

De eerste vijfdelige CAF-trams werden in januari 2017 geleverd. Copyright: Hans van Lith

De eerste vijfdelige CAF-trams werden in januari 2017 geleverd

Regio Utrecht bestuurt de tram

Hoewel het coronavirus duidelijk voor vertraging bij de werkzaamheden en de levering van het nieuwe materieel heeft gezorgd, wordt er toch naar gestreefd de verbinding met Nieuwegein Zuid op 21 september 2020 weer in dienst te stellen en die met IJsselstein op 25 oktober, laat Van Dopperen weten.
De totale kosten van het project – baan en nieuw materieel – waren aanvankelijk begroot op € 150 miljoen. Door de vertragingen als gevolg van het coronavirus liepen ze inmiddels op tot een geschat bedrag van € 180 miljoen.
Ruim 35 jaar geleden, op 17 december 1983 werden de eerste verbindingen in gebruik genomen. De sneltrams vertrokken toen van het Moreelspark in Utrecht naar Nieuwegein Zuid en naar Nieuwegein Doorslag. Twee jaar daarna werd dit laatste traject verlengd naar IJsselstein Achterveld. In 2000 tenslotte reden de trams vandaar door naar IJsselstein Binnenstad en IJsselstein Zuid (Zenderpark).
Sinds het begin hebben diverse bedrijven het sneltramnet geëxploiteerd: Westnederland, Midnet, Connexxion, Qbuzz en tenslotte het Bestuur Regio Utrecht.

Inmiddels is eind 2019 een geheel nieuwe tramlijn van Utrecht CS naar Utrecht Sciencepark – het universiteitscentrum van de stad – in gebruik genomen. Na de ombouw van 2020 worden beide netten aan elkaar gekoppeld en zullen er doorgaande trams gaan rijden tussen Nieuwegein Zuid en Utrecht Sciencepark. Dit zal de reis voor forenzen aanmerkelijk vergemakkelijken.

De werkzaamheden aan de haltes en de baan gingen 30 mei 2020 van start. Copyright: Hans van Lith

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.