Niet alleen de NS en ProRail

Niet alleen de NS en ProRail onderzoeken of de treinen veiliger en sneller kunnen rijden. Nieuwe digitale technologieën zijn de sleutel tot meer railcapaciteit, meer klimaatvriendelijke mobiliteitsdiensten, betere systeembetrouwbaarheid en meer klantcomfort.

De testtrein is een ICE-TD uit de serie 605. De dieselelektrische aandrijving maakt bewerkingen mogelijk in het gehele spoorwegnet van DB, ongeacht de voeding via bovenleidingen. De topsnelheid van 200 km per uur maakt een breed scala aan tests mogelijk. De 107 meter lange trein met een asbelasting van 15 ton bestaat uit twee midden- en twee eindsystemen. Dit biedt een royale binnenruimte met voldoende ruimte voor instrumenten en testopstellingen.
Op dit moment, drie mobiele antennes voor de nieuwe 5G netwerk worden geïnstalleerd in de testtrein, die samen zullen worden getest door DB met Ericsson als onderdeel van de 5G-Connected Mobility initiatief. Dus de eerste metingen voor verlichting en stabiliteit van het netwerk 5G zijn op het testveld 5G gedragen op de hogesnelheidslijn Nürenberg-Ingolstadt. Met het 5G-netwerk moeten gegevens honderd keer sneller via het netwerk worden gerouteerd dan de huidige standaard. Reizigers profiteren hiervan door ononderbroken mobiel surfen en indirect door aanbodverbeteringen die het gevolg zijn van de digitalisering van spoorwegactiviteiten en de daarmee gepaard gaande capaciteitsverhoging.
In de komende maanden zal het geavanceerde TrainLab worden gebruikt voor proeven op het gebied van sensortechnologie voor het detecteren van objecten en obstakels, evenals voor signaal- en omgevingsdetectie. Pogingen om de positie van treinen in realtime te bepalen, worden ook verstrekt. Verder zijn tests gepland voor de gegevensuitwisseling tussen trein, auto en infrastructuur, bijvoorbeeld op spoorwegovergangen, evenals het gebruik van milieuvriendelijke brandstoffen voor spoorvoertuigen met dieselmotoren.

Het geavanceerde TrainLab, een onderzoekslaboratorium voor de spoorwegen van de toekomst (Foto’s: DB AG / Volker Emersleben

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*