De Noorse Spoorwegen hebben NS-dochter NedTrain opdracht gegeven voor de mid-life revisie van twintig Class 73 treinen. NedTrain heeft de opdracht verkregen na een Europese aanbesteding in concurrentie met zes Europese bedrijven. Doorslaggevend was onder meer de eerdere ervaring van NedTrain Haarlem met de modernisering van dubbeldekkers van de NS. Het betreft o.a. de modernisering van het in- en exterieur en het installeren van een nieuw reizigersinformatiesysteem.
Deze Noorse treinen zijn in 1999 en 2000 geleverd door AdTranz (nu Bombardier) en worden door de Noorse Spoorwegen o.a. ingezet op de trajecten tussen Oslo en Trontheim, Bergen, Stavanger, en naar het Zweedse Göteborg.
Na een intensief offertetraject van enkele maanden, waarbij het Noorse spoorwegbedrijf onder meer een audit op de productie- en engineeringsafdelingen heeft uitgevoerd, is de keuze uiteindelijk op NedTrain gevallen. De Noorse Spoorwegen toonde zich onder de indruk van de moderne productiefaciliteiten in Haarlem en de logistieke planning waar eerder met succes ook oude dubbeldekkers zijn omgebouwd tot gloednieuwe intercity’s. “Deze opdracht is een fantastische stap voor NedTrain op de externe markt en wij zijn dan ook erg blij met de keuze voor NedTrain”, aldus Michiel van Roozendaal, directievoorzitter van NedTrain.
De treinen zullen per spoor via Zweden, Denemarken en Duitsland naar Haarlem vervoerd worden. De eerste Class 73 zal mei 2014 binnenkomen en moet dit najaar gereed zijn voor de eerste tests. Serieproductie start in 2015.