Nachttrein of magneettrein?

Groot was het nieuws in Nederland dat er weer een nachttrein op het Nederlandse spoorwegnet ging rijden. Het betreft de lijn Amsterdam via Utrecht, bestemmingen in Duitsland naar Wenen. Met de nachttrein is er een keuze erbij gekomen die als alternatief kan worden aangeboden voor het vliegtuig. Maar het kan natuurlijk ook een alternatief zijn voor de auto. Met de nachttrein maakt men van een nadeel van een lange rit een voordeel door in de nacht te kunnen slapen en fris op je bestemming te komen zonder een extra hotelovernachting. De nachttrein gaat over het bestaande spoor waar in de nacht het onderhoud een belangrijk doel is in een nationaal spoorwegnet. Een trein kan dan niet altijd snel rijden of moet via een andere route

Highspeed maglev treinen

Dit nieuws valt in het niet waar in China een volgende fase in de implementatie van highspeed maglev treinen ook is aangekondigd. Werd in mei 2019 nog een mock up van de nieuwe generatie highspeed maglev treinen aan de wereld getoond is nu ook het eerste traject bekend waar men in 2020 mee wilt beginnen met bouwen.
De Wuhan Evening News meldde dat het traject wordt aangelegd tussen Guangzhou en Wuhan. Het traject is ongeveer 1000 km lang en de reistijd moet teruggebracht worden van 10 uur naar 2 uur. De eerste maglevtreinen zullen met 600 km/uur over het traject gaan leviteren (verplaatsen van een voertuig op een magnetisch veld), maar de lijn zelf wordt aangelegd voor 1000 km/uur om verdere ontwikkelingen en verwachtingen voor te blijven. Het traject zal worden gebouwd door de China Railway Siyuan survey and design group. Dit bedrijf is gevestigd in Wuhan en is een dochteronderneming van het staatsbedrijf China Railway Construction Corporation.
De treinvoertuigen zullen naar verwachting in 2021 in serieproductie worden gebouwd door de China Railway Rollingstock Corporation. Het prototype is in mei 2019 onthuld aan het publiek. Dit prototype is het resultaat van een staatsprogramma dat 3 jaar geleden begon en waar 30 Chinese universiteiten en bedrijven aan de ontwikkeling hebben meegeholpen.
In China zijn ze al vanaf 2007 bezig met het verbinden van steden en regio’s door conventionele hogesnelheidstreinen. Het doel is China in reistijd veel kleiner te maken waardoor het als een geheel beter kan functioneren. Tevens is de hogesnelheidstrein een alternatief voor het binnenlandse vliegverkeer. Naast de conventionele hogesnelheidstrein heeft men in China ook de Transrapid magneettrein in Shanghai die elke 20 minuten van het internationale luchthaven Pudong naar de Longyang Road leviteerd. Dat traject is maar 30 km lang, maar is de topsnelheid toch 431 km/uur wat in 3 minuten gehaald word. Het snelheidsrecord op die lijn is zelfs 500 km/uur.

Ook in Japan

In Japan is men bezig met een eerste hoge snelheid maglevtrein die moet gaan leviteren tussen Tokio en Nagoya in 2027. De dienstsnelheid op het traject wordt 500 km/uur. Het record van deze magneettreinen staat echter op 603 km/uur. China volgt ook deze ontwikkelingen op de voet en wil leidend zijn in de ontwikkelingen van magneettreinen voor zowel hogesnelheids- als lage snelheid magneettreinen . Naast dat in Chansha en Beijing al lage snelheid maglev metro’s leviteren wil men nu ook nieuwe hoge snelheid maglev lijnen aanleggen en conventionele hogesnelheidstreinen gaan vervangen door deze maglevtreinen. Ondanks dat de Transrapid magneettrein een Duitse uitvinding is en zelfs een standaard is en gaat worden voor toekomstige magneettreinen gebeurd en in Europa heel weinig. Max Bögl is bezig met de ontwikkeling van een lage snelheid magneettrein, maar ook die gaan ze vooral ontwikkelen in China.

Stichting Freedom of Mobility

In Nederland is alleen Stichting Freedom of Mobility bezig om de magneettrein in Nederland te implementeren. Een Transrapid09 is volgens deze stichting de magneettrein die de intercity functie van conventionele treinen kan overnemen. De stichting is nu bezig met de lijn Almere-Utrecht-Breda. De keuze voor de Transrapid 09 is vooral omdat het per rijtuig meerdere brede deuren heeft met een gelijkvloerse instap. Naast comfortabel zitten kunnen ook makkelijk meerdere fietsen of fietscontainers mee. De reistijd wordt met deze voertuigen tussen regio’s, steden en vijf luchthavens met een factor 2 tot 5 verbeterd.
Wouter van Gessel – Voorzitter van Stichting Freedom of Mobility – Lid International Maglev Board.