Nachtelijke testrit tussen Groningen en Den Haag geslaagd. UPDATE

NS, ProRail en vele genodigden haalden van even  een nachtje door, om getuigen te zij van deze proefrit met de snellere intercity tussen Groningen en Den Haag die zonder problemen verlopen is. De trein behaalde op de Hanzelijn tussen Zwolle en Almere en snelheid van meer dan 160 kilometer per uur en sloeg op het hele traject drie stations over. Op die manier werd een kwartier tijdswinst behaald.
Volgens ProRail-baas Pier Eringa moet ook het oosten van het land profiteren van de economische groei in Nederland. Dat kan met een snellere treinverbinding met de randstad. Niet eerder was een trein zo snel van Zwolle in Amsterdam. Dat het kon, bleek tijdens de nachtelijke proefrit.
Eringa ziet mogelijkheden om het spoor beter te benutten. Meer treinen met hogere snelheid: dat betekent dat de afstanden in ons land ‘korter’ worden. Eerder lanceerde hij zijn ideeën dat treinen op termijn misschien wel met 250 kilometer per uur over het spoor kunnen razen. Daarvoor moet de spoorbeheerder dan wil miljarden investeren, liet hij weten.
Handtekeningen
Zestien partijen ondertekenen vrijdagavond een document voor een snellere treinverbinding tussen Noord- en Oost-Nederland en de Randstad. Deze ondertekening vond plaats in het Groninger Museum voorafgaand aan een testrit van Groningen naar Den Haag.
De immer actieve NS-topman Roger van Boxtel die ook weer van de partij was. ,,We hebben de regio herontdekt”, zei hij.
Fleur Gräper memoreerde dat de helft van het bruto nationaal product buiten de Randstad verdiend wordt. De kortere reistijd van ruim vijftien minuten noemt ze in eerste instantie wellicht niet zoveel, ,,maar een kwartier kan het verschil maken: de trein is straks net zo snel of sneller dan de auto.”

Bron en foto’s uit de video van de Stentor, waar ook deze video te zien is.

Als Ariën Claij uitgeslapen is zal hij op treinenweb ook een verslag plaatsen. Hij maakte dit vast en ligt vermoedelijk nu onder de wol.

Treinenweb:
Stipt om twee minuten na middernacht vertrokken de TRAXX-locomotieven met daartussen zevental intercityrijtuigen in de richting van Den Haag. In de trein werden de genodigden verrast met lekkere hapjes en muziek. Na het overslaan van het eerste station van Assen werd koers gemaakt naar Zwolle waar een korte stop plaatsvond. Op dit station is al een tijdswinst van drie minuten behaald. Hierna reed de trein de Hanzelijn op waar via een projectie in de trein de actuele snelheid was af te lezen. Bij het behalen van de snelheid van 160 km/u klonk er een daverend gejuich. De snelheidsmeter die we zagen liep zelfs nog even op tot 163 km/u, wat overigens geen geijkte snelheid was, maar een GPS-app op een tablet.

Na Zwolle was het dus spannend of de topsnelheid bereikt kon worden, want tijdens een generale repetitie vorige week ging het eventjes kort mis met een vertraging als gevolg. “De overgang van beveiligingssysteem ATB naar ERTMS verliep toen niet volgens plan” vertelt Koetsier. Volgens de NS was er in dat geval geen sprake van haperende software van de TRAXX-locomotieven die regelmatig met storingen op de HSL stil zouden staan, “maar een foute instelling voor de machinist om ERTMS te mogen gebruiken”.

Met een stop op station Almere Centrum, Amsterdam Zuid en Schiphol kwam de trein eventjes na 02:23 uur in Den Haag Centraal aan op een gewijzigd aankomstspoor, doordat er een andere trein in de weg stond. Dit kon de pret niet verstoren en werd er na een stop van ongeveer 40 minuten door de genodigden en een muziekband doorgefeest op het perron, waarna de trein stipt op om 03:02 weer vertrok in de richting van Groningen.Lees ook: treinenweb waar ook de foto’s staan.

 

1 Comment

  1. Midden in de nacht een testrit maken als er geen andere stop- en intercitytreinen rijden die dit mogelijkerwijs kon verstoren is het zelfde als op de snelweg rijden terwijl er geen andere verkeersdeelnemers rijden. Deze proef geeft een vertekend beeld wat plantechnisch mogelijk is en niet wat dienstregeling technisch zou moeten kunnen zijn, een farce. Laten ze nu een test doen tijdens een gewone doordeweekse dag, kijken of ze dan ook rijtijdwinst behalen, ik betwijfel het…

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.