Dat ging Oostenrijk toch een beetje te ver, geen nachttreinen meer door de DB naar o.a. Oostenrijk. De nachttreinen die nu nog door CityNightLine van de Duitse spoorwegen (DB) worden geëxploiteerd verdwijnen in december niet echt. De ÖBB neemt het meer en deel van de Duitsers over. De treinen die blijven bestaan rijden straks onder de naam Nightjet. Voor de Nederlanders verdwijnen wel alle dagelijkse nachttreinen, maar de Oostenrijkers hebben vermoedelijk gedacht Dussldorf light om de hoek.
De Oostenrijkse spoorwegen introduceert namelijk een nachttrein Düsseldorf – Innsbruck, een trein die ook makkelijk gebruikt kan worden door Nederlanders die alleen op wintersport, of zomers naar Tirol gaan. Düsseldorf is vanuit Amsterdam, Utrecht en Arnhem rechtstreeks per ICE bereikbaar. Bovendien rijden er vanuit Venlo, en vanaf april 2017 ook vanuit Arnhem, elk uur regionale treinen naar Düsselsorf. De ÖBB handhaaft ook de nachttrein Düsseldorf – Wenen. Dus zowel Oost en west Oostenrijks is ’s nachts per trein te bereiken.
Bij de nachttrein Düsseldorf – Innsbruck kan ook de auto worden meegenomen. De ÖBB verwacht wel winst te kunnen maken modern comfortabel materieel in te zetten. Zij stoppen maar liefst 40 miljoen euro in de aankoop en modernisering van de slaaprijtuigen, aldus de ÖBB.
De ÖBB gaat een hoger serviceniveau dan DB bieden, ‘s nachts rijden blijft een belevenis en is ook nog goedkoper. Bron en foto’s ÖBB