Ongetwijfeld weet u dat NS en ProRail de komende jaren veel stations verbouwen tot “gezellige” stations. Maastricht is na de grote steden aan de beurt. Monumentaal station Maastricht wordt weer licht en ruimtelijk. NS is samen met aannemer Laudy en Ruland Architecten gestart met de verbouwing van station Maastricht. Het station wordt opnieuw ingedeeld met betere voorzieningen en oude elementen van het monumentale pand worden teruggebracht. Daarnaast wordt de oude ‘visitatiehal’, die nu in gebruik is bij NS, omgetoverd tot een Grand Café. Reizigers krijgen na de verbouwing een station terug met meer voorzieningen, licht en ruimte.
Station Maastricht is een monumentaal gebouw uit 1913 en is voor reizigers direct herkenbaar. Zoals station Maastricht is er maar één. Om het monumentale pand, naar ontwerp van George van Heukelom, te behouden worden oude elementen teruggebracht. De oude ‘visitatiehal’, die nu in gebruik is bij NS, wordt omgetoverd tot Grand Café en wordt dus weer een publieke ruimte. Hierdoor wordt het prettiger wachten op de trein én krijgt het station ook voor niet-treinreizigers een extra functie. Ramen die ooit zijn dichtgemaakt in het pand worden weer open gemaakt om meer licht binnen te laten en oude elementen worden weer blootgelegd. Ondertussen wordt ook de winkelruimte opnieuw ingedeeld. Daardoor verhuizen sommige winkels naar andere een ruimte.
De afgelopen jaren is er een nieuw busplatform aangelegd voor betere overstap van- en naar bussen. Daarnaast beschikt het station ook over een gloednieuwe fietsenstalling. Om het station nog beter aan te laten sluiten op de wensen van reizigers wordt het station nu grondig aangepakt. Reizigers waardeerden in 2018 het station met gemiddeld een 7,2. 78% van de ondervraagden gaf een 7 of hoger. Ook al is dit een mooie score, toch zien we nog ruimte voor verbetering. Reizigers gaven aan dat ze graag een prettigere ruimte wilden om te kunnen wachten. Met de vestiging van een Grand Café kunnen we aan die wens voldoen. Het project wordt naar verwachting begin 2020 opgeleverd. Bron en foto’s: NS.