Minder spitstreinen in aangepaste dienstregeling

Advertentie

vlammen werper
Via een lezer van Treinennieuws.nl kregen wij deze foto binnen

Utrecht donderdag 17 oktober 2013 – Komende winter zullen er minder spitstreinen geschrapt worden bij een aangepaste dienstregeling. Verder wordt de aangepaste dienstregeling iets minder snel ingezet als vorig jaar. Daardoor krijgt de reiziger niet gemiddeld 12 keer maar 10 keer per winter te maken met de uitgedunde dienstregeling. Dat heeft staatssecretaris Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer bekend gemaakt.
Op dagen met een aangepaste dienstregeling worden een aantal spitstreinen tussen Amsterdam – Amersfoort, Amsterdam – Den Helder, Den Bosch – Utrecht en Utrecht- Alkmaar gespaard. Komende jaar zullen reizigers echter vaker extra moeten overstappen door de aangepaste dienstregeling.
Extra overstappen
Zo zullen reizigers naar Vlissingen over moeten stappen in Roosendaal. Ook reizigers vanuit Rotterdam en Den Haag naar Amersfoort en verder krijgen te maken met een extra overstap in Utrecht. Volgens de Nederlandse Spoorwegen en ProRail kunnen er daardoor langere treinen worden gerealiseerd. “Boven Utrecht zijn er minder reizigers, daar is dus minder materieel nodig waardoor materieel beschikbaar blijft voor de drukke Randstad” schrijven ProRail en NS.

Criterea iets versoepeld
Op de meeste andere trajecten blijft de uitgedunde dienstregeling onaangepast. Dat komt neer op 20% landelijk minder treinen en 50% minder treinen in de brede Randstad. De criterea waarbij NS en ProRail overschakelen naar een aangepaste dienstregeling worden iets versoepeld. Op de eerste winterse dag wordt de dienstregeling voortaan aangepast bij een kans van 10% op 1,5 cm sneeuw, dat was eerst 10% kans op enige sneeuw. Verder werd de dienstregeling aangepast als er 10% kans was op strenge vorst, komend jaar moet er minimaal 50% kans zijn op strenge vorst voordat de dienstregeling wordt aangepast.

Jojo-effect
Daarnaast stapt de NS af van de afspraak de aangepaste dienstregeling in stand te houden als enige dagen later ook slecht weer wordt verwacht. Treinreizigers hebben aangegeven niet blij te zijn met die regeling, dus gaat de NS volgens het reguliere schema rijden wanneer dat kan. Vorig jaar werd dat niet gedaan om een soort jojo-effect te voorkomen waarbij de reiziger de ene dag wel een aagepaste dienstregeling heeft, dan weer niet, en dan weer wel.

Volle treinen
Net als vorig jaar beloven NS en ProRail ook dit jaar treinen zoveel mogelijk te versterken. Dit jaar worden enkele nieuwe maatregelen doorgevoerd waardoor de kans op een overvolle trein af zou moeten nemen. Afgelopen winter stelde NS nog dat het al alles deed om overvolle treinen te voorkomen. De Tweede Kamer nam daar echter geen genoegen mee, en willen deze winter geen overvolle treinen.
Alhoewel de spoorbedrijven zeggen meer te doen om volle treinen te voorkomen schrijven NS en ProRail ook dat ze het probleem nooit helemaal kunnen oplossen. Wetende dat er hinder gaat zijn door drukkere treinen, wil NS reizigers verzoeken om zoveel mogelijk buiten de spits te reizen.

Splitsen
Normaal gesproken wordt er soms onderweg een treindeel bijgeplaatst of afgekoppeld. Maar dat mag op een winterse dag niet, omdat bij het splitsen en combineren bij winters weer vaker mis gaat. Doordat treinen overdag niet gesplitst mogen worden, kunnen treinen tussen Nijmegen en Den Helder niet op maximale lengte rijden, omdat de perrons tussen Alkmaar en Den Helder minder lang zijn. Normaal wordt er in Alkmaar afgekoppeld of bijgeplaatst. Dit jaar staan NS en ProRail wel toe als er na 19:00 uur een trein gesplitst moet worden.
Steeds robuuster
Een probleemloze winter durven de spoorbedrijven niet te beloven. “De aangepaste dienstregeling geeft iets meer ruimte, maar als het gaat sneeuwen blijft het spoor gevoelig voor storingen” zegt een zegsvrouw van ProRail. De spoorbedrijven stellen wel dat het spoor steeds robuuster wordt waarbij aanpassen op termijn minder vaak nodig is. “Deze winter komen bijvoorbeeld zes nieuwe anti-icing installaties in bedrijf waarmee treinen kunnen worden behandeld om te voorkomen dat ijs van treinen in wissels valt” aldus NS in een persbericht. Voor de langere termijn moet, de zogeheten Systeemsprong Wissels en een fundamentele herziening van de zogeheten be- en bijsturing bij storingen verdere verbeteringen brengen voor reizigers. Bron: NS

Winterkaart NS