Metro Amsterdam en Alstom goed koppel

Advertentie

Rijswijk 5 april 2012 – Na de bestelling in februari 2010 door de stad Amsterdam van 200 miljoen euro bij Alstom Transport voor 23 metro’s, die in de herfst in gebruik zullen worden genomen, heeft de gemeente Amsterdam, eigenaar van het hoofdstedelijke metronetwerk, heeft nu Alstom ook gecontracteerd om diens signaleringstechnologie te gebruiken op de vier bestaande metrolijnen en op de nieuwe, in aanbouw zijnde Noord/Zuidlijn. Het systeem verhoogt de vervoerscapaciteit en bespaart op energieverbruik. De totale waarde van het contract ligt rond de 100 miljoen euro.

Het contract omvat het ontwerp, de productie en de levering van een compleet CBTC (Communication-Based Train Control)-systeem, gebaseerd op Alstoms bewezen Urbalis 400-oplossing en bestaande uit ATP (Automatic Train Protection), Smartlock (een computergebaseerde automatische vergrendelingsoplossing), Iconis, een geavanceerd geïntegreerd controlecentrum. Dit omvat het automatische verkeersmanagementsysteem ATS, Automatic Train Supervision, en SCADA, Supervisory Control And Data Acquisition en Smartway spoorproducten (puntmachines, treindetectie).

“We zijn verheugd om een bijdrage te kunnen leveren aan de verdere modernisering van het Amsterdamse metronetwerk, naast onze activiteiten omtrent de levering van nieuwe metro’s – vertelt Andreas Knitter, Senior Vice President van Alstom Transport Noord-Europa – Dit nieuwe contract bewijst de enormetoonaangevendheid van Alstom op alle terreinen van signalering, na de twee onlangs getekende overeenkomsten met Banedanmark voor ERTMS-oplossingen op het spoor en in de trein”.

Het Amsterdamse metronetwerk bestaat uit meer dan 40 km dubbel spoor, met 2 tunnelzones met een totale lengte van 6,2 km en 58 stations. Na de installatie van het nieuwe signaleringssysteem van Alstom zal alle communicatie via het radionetwerk plaatsvinden, waarbij koperen kabels vermeden worden en dus een
betrouwbaarder systeem ontstaat, aangezien het stelen van kabels de beschikbaarheid van het netwerk kan aantasten.

Het CBTC-systeem zal eerst op de Ringlijn (lijn 50, die Amsterdam-Zuidoost met het westen verbindt zonder het stadscentrum te doorkruisen) worden geïmplementeerd tegen april 2015. Het complete netwerk zal in 2017 volledig gebruik maken van CBTC.