In de Nieuwsbrief van Cobouw lezen de volgende meevaller: Spoorvernieuwing Utrecht CS miljoenen goedkoper. Een meevaller voor de spoorvernieuwing van Utrecht centraal. Het project Doorstroomstation Utrecht (DSSU) valt 50 miljoen euro goedkoper uit dan verwacht. Dit maakte staatssecretaris Sharon Dijksma (I&M) bekend tegenover het AD. Eerder leek het project het budget te overschrijden met 30 miljoen euro. De oorzaak was problemen met timing, budgetten en extra veiligheidseisen. Voormalig staatssecretaris Wilma Mansveld was te laat op de hoogte van de problemen. Dijksma, de opvolger van Mansveld, heeft het toezicht op spoorbeheerder ProRail vervolgens verstevigd.
Stevige gestuurd op verbetering projectmanagement
“Vanuit het ministerie is stevig gestuurd op verbetering van het projectmanagement door ProRail. Dat werpt nu vruchten af”, aldus Dijksma. Onder meer de top van het project werd vervangen voor ‘betere deskundigen’. Het oorspronkelijke budget bedroeg 278 miljoen euro.
Investeringen in het belang van de reiziger
Het verwachte positieve eindresultaat van 50 miljoen euro wordt ingezet ‘in het belang van de reiziger’, aldus Dijksma. Het zou gaan om investeringen die nodig zijn voor het ‘spoorboekloos rijden’; iedere tien minuten een trein te laten rijden op de zes drukste trajecten in Nederland. Begin volgend jaar wordt de hoogte van de definitieve meevaller bekend. Dijksma noemt het voorspelde eindresultaat van 50 miljoen euro desondanks ‘reëel’.
Capaciteitgroei van 100 naar 150 treinen per uur
Alle sporen rond station Utrecht zijn vernieuwd en ‘ontward’. Het aantal wissels rond het station Utrecht is teruggebracht van 186 naar 60. Ook is een extra perron gebouwd en de bovenleiding vernieuwd. Treinen kunnen hierdoor sneller vertrekken en binnenrijden. De capaciteit van Utrecht CS groeit dan van 100 treinen per uur naar 150.