Meer mensen met de Rotterdamse Metro

Advertentie

In 2018 nam het aantal reizigerskilometers in de Rotterdamse metro toe met 3,2%. In harde cijfers is dat een stijging van 599 miljoen naar 618 miljoen. De groei is vooral te vinden op lijn E, de Erasmuslijn van Slinge naar Den Haag, die op werkdagen 10.100 passagiers méér verwerkte dan in het jaar daarvoor (metro, tram en bus samen, boekten een stijging van 2,7% aan reizigerskilometers). Dit vermeldt het jaarverslag over 2018 van het Rotterdamse vervoerbedrijf RET.

Lijn E van het Rotterdamse randstadrailnetwerk is erg druk. Daarom zijn er al maatregelen genomen en bestaan er ook diverse plannen om nog meer reizigers te kunnen vervoeren. Allereerst worden er extra ritten uitgevoerd tijdens de spitsuren. De capaciteit zal opnieuw groeien door de aanleg van een keerspoor in Pijnacker Zuid. ‘Zo kunnen we op het drukste stuk van de E-lijn de frequentie in de spits verdubbelen van elke tien naar elke vijf minuten’, aldus de RET-directie in haar jaarverslag.

Service uitgebreid
Naar aanleiding van wensen uit het publiek is inmiddels op de halte Leidscheveen het aantal in- en uitcheckpalen uitgebreid van vier naar acht.
In overleg met de gemeenten Rotterdam, Capelle aan den IJssel, Lansingerland, Albrandswaard, Schiedam en Nissewaard werd in 2018 een proef gestart met een ‘weekendmetro’. Deze hield in dat op vrijdag- en zaterdagavond de metro één uur langer reed. Besloten is dit experiment in 2019 voort te zetten.
Het materieelpark van de Rotterdamse metro bestond in 2018 uit 167 twee- en driedelige gelede eenheden. De laatste serie treinstellen – bestaande uit 22 stuks en gebouwd door Bombardier vanaf 2015 – is bestemd om te worden ingezet op de Hoekse Lijn en voor de frequentieverhoging op lijn E naar Den Haag. Ze bieden plaats aan in totaal 271 reizigers, verdeeld over 104 zit- en 166 staanplaatsen en één voor een rolstoelgebruiker.
Eind 2018 werd de nieuwe werkplaats aan de Kleiweg opgeleverd. Vanaf 2019 zal hier in eigen beheer het groot onderhoud plaatsvinden van trams en metrostellen. Dat voor de
– door vertraging in de ombouw geplaagde – Hoekse Lijn nu enig licht gloort, leest u binnenkort op onze website.

Jubileum
In 2018 was het vijftig jaar geleden dat in Rotterdam – en trouwens in heel Nederland – de eerste metro van start ging. Dat was reden voor diverse festiviteiten. De eerste metro werd ingericht als museum. Op 14 april werden in de metroremise ’s-Gravenweg een open dag en een tentoonstelling gehouden. In het metrostation Maashaven werd een speciaal lichtkunstwerk ‘Yellow-free zone’ van de Brusselse kunstenaar Adriel Lucca onthuld. Door de gewone verlichting te vervangen speciaal wit licht, verdwijnt de kleur geel ‘uit het zicht’. Oranje wordt roder, groen wordt blauwer. Sommige voorwerpen krijgen een intensere kleur, bij andere vervaagt die juist.
Medewerkers van de RET en diverse andere bedrijven hielden zich voorts in een ‘Metrolab’ bezig met het vraagstuk: ‘Hoe blijft rijden in de metro de komende toen jaar aangenaam?
De feestelijkheden werden 19 december afgesloten door een optreden van een gelegenheidskoor van RET’ers en -‘sters.

Overigens kreeg de RET vorig jaar van de reizigers een 7,8 voor klanttevredenheid. In april 2018 werd de vervoerder uitgeroepen tot ‘het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland’. Dit is de grootste onafhankelijke publieksprijs van ons land. In 2018 was voor het eerst de mogelijkheid een prijs te winnen in de categorie Openbaar Vervoer.

Fotobijschriften:
1. Op 22 augustus 2016 werd in Den Haag het nieuwe metrostation van lijn E in gebruik genomen; deze lijn kreeg er de meeste reizigers bij in 2018

2. Een metrostel nadert over het viaduct het eindstation van lijn E in Den Haag

Foto: Hans van Lith

2 Comments

  1. Door de verwijzingen zoals borden e.d. te verbeteren in Den Haag Centraal naar de metrohalte E kan ook hier mogelijk het reizigersaandeel toenemen. Nu heb ik het idee dat niet iedereen weet of denkt om al in Den Haag Centraal op de metro te stappen richting Rotterdam en tussengelegen stations. Moge lijn E een voorbeeld zijn voor de “light rail” verbindingen elders in het land…

  2. Zowel voor HTM RandstadRail als voor RET Metro moeten er wegwijzers in de hal van Den Haag Centraal worden geplaatst.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.