Meer dubbeldekkers krijgen dubbele levensduur

Advertentie

Foto NS

Eind augustus 2016 presenteerde de NS de eerste gemoderniseerde dubbeldekker VIRM. Eind dit jaar zullen de laatste, van de 81 dubbeldekkers VIRM1’s, volledig gemoderniseerd de werkplaats van NS treinmodernisering uitrijden. Nu is het de beurt aan de 2/3 serie. De komende jaren worden deze 45 dubbeldekkers gemoderniseerd om reizigers meer comfort en capaciteit te bieden. Zo komen er bijvoorbeeld loveseats op de balkons en ‘stits’: meubilair waar reizigers staand tegenaan kunnen leunen. Net als duurzame verlichting en een nieuw klimaatsysteem. En overal in de trein zijn stopcontacten en usb-poorten te vinden. Daarnaast worden deze treinen voorzien van een nieuw uiterlijk. Na de grondige make-over kan deze dubbeldekker, die al achttien jaar dienst doet zeker nog eens achttien jaar mee, een dubbele levensduur dus. De verwachting is dat de eerste gemoderniseerde dubbeldekker VIRM2/3 in mei 2021 de werkplaats uitrijdt en de dienstregeling in gaat. In 2023 zijn alle dubbeldekkers VIRM2/3 gemoderniseerd. Net als bij de vorige serie werken we via serieproductie, zoals in de autoindustrie en worden zoveel mogelijk onderdelen gerecycled.

Wat gaat er veranderen?

Er worden herkenbare elementen opnieuw gebruikt maar door een nieuw thema en iets andere kleurstelling krijgt deze serie toch een iets andere sfeer. In deze trein komen zowel aan de buitenzijde als in het interieur de ‘flow’ terug als decoratief element. De VIRM 2/3 past qua stijl in het rijtje van de gemoderniseerde DDZ en VIRM1.

Binnenkort start de NS met de eerste testritten zonder reizigers. De complete gemoderniseerde trein met alle nieuwe details wordt voorjaar 2021 gepresenteerd.
In onderstaand film VERNIEUWDE INTERCITY-DUBBELDEKKER | NS Weekly Extra vertellen projectleiders Gatze en Mo alvast wat er allemaal komt kijken bij deze modernisering.

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie