Als de plannen bij de NS niet veranderen, zal op 28 januari van het volgde jaar, de NS afscheid nemen met een laatste rit van de mat64 ook wel “Apekop” genoemd, naar Het Spoorwegmuseum in Utrecht. Wellicht een goed en leuk idee om deze dag even in uw agenda te zetten. Wij zullen trachten u op de hoogte houden? Maar de NS stuurt geen persberichten naar de Nederlandse pers. Wij moeten er door vrije nieuwsgaring er achter komen. Wij hebben natuurlijk wel tipgevers bij de NS.
Na zo’n 40 jaar trouwe dienst zwaaien de laatste 31 Mat’64 treinstellen van NS 13 december van dit af. Dan start de nieuwe dienstregeling waar deze trein geen onderdeel meer van uitmaakt. Maar wij kijken er niet van op, als door het treinen tekort, ze een jaartje langere zullen dienst doen.
Waarom stopt de trein met rijden?
De onderhoudstermijnen verstrijken; In 2016 lopen alle revisietermijnen van de Mat’64 treinstellen af. Daarna mogen de treinen niet meer rijden anders ben je in overtreding, aldus de NS.
Revisie is geen optie; Zouden we langer willen doorrijden dan moet de trein aangepast worden en aan nieuwe (veiligheids-)eisen voldoen. In overleg met de Inspectie (ILT) zou er een plan moeten komen wat er allemaal aan verbouwd moet worden om hem veilig in dienst te kunnen houden. Voor een trein van 40 jaar oud is dit een te kostbare en ingewikkelde optie, die niet loont. Bovendien duurt een revisie minstens een jaar en dan zijn er al nieuwe Sprinters van de firma Stadler gearriveerd. Ook vanuit veiligheidsaspecten worden ze dus uit de dienst genomen. Als de NS de 58 FLIRT3 treinen niet door Stadler heeft laten versoberen, stromen deze mooie treinen eind 2016 geleidelijk in.