Na het uit dienst nemen van de Fyra, had de NS snel vervangend materiaal nodig. Bombardier bracht uitkomst met haar krachtige TRAXX locomotieven en kon in ruim een jaar tijd 19 van deze loc’s leveren om de gereviseerde ICR-rijtuigen te trekken op de nieuwe hogesnelheidslijn. Märklin heeft een vooruit ziende blik met een folder voor hun TRAXX. TRAXX de redder in nood.
Vandaag vrijdag 6 februari 2015, droeg treinfabrikant Bombardier Transportation de laatste TRAXX-locomotief ( E 186 019) in het Spoorwegmuseum te Utrecht over aan NS. In totaal leverde Bombardier de afgelopen anderhalf jaar 19 locomotieven die inmiddels volop worden ingezet voor de reizigers die de snelle Intercity Direct nemen tussen Breda, Rotterdam en Amsterdam.
“De TRAXX-locomotieven zijn belangrijke werkpaarden en hebben zich volop bewezen. De NS is Bombardier erkentelijk voor de constructieve samenwerking om de locomotieven snel geleverd te krijgen, zodat de reizigers er elke dag weer op kunnen rekenen”, aldus Maurice Unck, lid van de Executive Committee van NS, die de laatste locomotief in ontvangst nam.
“We zijn trots dat we deze locomotieven mochten leveren en dit was een mooie stap in een lange geschiedenis van samenwerking tussen onze twee bedrijven”, aldus Peter Ammann, Vice President Sales & Marketing voor Centraal/Oost Europa, Bombardier Transportation.
De 19 locomotieven worden door NS ingezet op de HSL. Mede dankzij deze nieuwe locomotieven kan NS dit jaar al de frequentie tussen Amsterdam en Rotterdam verhogen naar drie keer per uur en vanaf 2016 naar vier keer per uur. De locomotieven kunnen rijden op zowel 1,5 kV (Hoofdrailnet), 3 kV (België), 25 kV (HSL) als 15kV (Duitsland) met een maximumsnelheid van 160 km per uur. De locomotieven zijn voorzien van het moderne Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS en beschikken over energiemeters, die machinisten helpen spaarzaam om te gaan met energie. Een ruime, stille en geklimatiseerde cabine zorgt voor een plezierige werkomgeving. Een op afstand toegankelijk diagnosesysteem biedt de mogelijkheid om de prestaties van de locomotief nauwlettend in de gaten te houden en eventuele afwijkingen vroegtijdig te signaleren. De nieuwe locomotieven van NS maken deel uit van het TRAXX-platform, waarvan wereldwijd meer dan 1.800 goederen- en passagierslocomotieven verkocht zijn en vandaag de dag meer dan 1.500 in gebruik zijn.
Aan de buitenkant van de locomotief meerijden mag niet
De nieuwe TRAXX-locomotief is voor geïnteresseerden nog dit hele weekend tussen de paradepaardjes van weleer in het Spoorwegmuseum te bewonderen.