Lowspeed magneettreinen Enquête

Advertentie

De metro op stedelijk niveau is een openbaar vervoersdienst die de buitengebieden met de stadsdelen en centra moet verbinden op een geheel eigen baan. Deze vorm van openbaar vervoer kan door verschillende vormen van geleiding en aandrijving gedaan worden. De bekenste is natuurlijk de vertrouwde metro met ijzeren wielen, met flens op een ijzeren rails. Maar de bandenmetro, monorail of zelfs een Bus Rapit Transid (BRT) is ook een keuze. Elke stad of regio heeft zijn redenen om voor een bepaalde vorm te kiezen. Naast de genoemde vormen kan men voor stedelijk openbaar vervoer ook voor een magneettrein (maglev) kiezen. De meeste mensen kennen wel de snelle variant zoals de Duitse Transrapid en/of Japanse JR maglev treinen. Deze magneetreinen zitten in het segment van 300 km/uur tot 500 km/uur.

Echter er zijn ook lowspeed maglevs die juist in het segment van 80km/uur tot 160km/uur zitten. Deze lowspeedsmaglev metrotreinen vind je in onder andere Beijing en Changsha China, maar ook in Japan en Korea. Ook worden nu een aantal lowspeed maglev metro’s getest zoals de Transport Systeen Bögl (TSB) van de firma Max Bögl in Sengenthal Duitsland en een hangende magneettrein in Xingguo in China.

De International Maglev Board heeft in samenwerking met leerlingen van de universiteit van Deggeldorf een enquête gemaakt over lowspeed maglev treinen. Zij willen weten wat u als lezer weet over deze vorm van urban transport voor personen en goederen. U vind de enquête met deze link.

Tekening: ©Patrick Carbin

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.