Nieuwe lage vloer trams gaan vanaf 2015 op de rails in Londen
Berlin, 21 Augustus 2013. De Britse tram operator Londen Tramlink heeft vier vijf-delige trams besteld van het type Variobahn. Deze komen vanaf 2015 in de Londense wijk Croydon om de bestaande Variobahn vloot aan te vullen. Sinds het voorjaar van 2012, rijden reeds zes Stadler trams in het Croydon tramnetwerk. Dus niet alleen Bombardier en Siemens krijgen opdrachten uit de Engelse Hoofdstad. Ook het Zwitserse (Duitse afdeling) Stadler kan een graantje mee pikken, van de vernieuwingen.
“We zijn blij om onze samenwerking voort te zetten met Stadler Pankow, aangezien het bedrijf ons ervan overtuigd heeft met korte levertijden, hoge kwaliteit en een grote persoonlijke betrokkenheid van het personeel,” zegt Sharon Thompson, directeur van Londen Tramlink. “Met deze nieuwe voertuigen bouwen we onze moderne transport concept verder uit.”
Michael Daum, directeur van Stadler Pankow GmbH: “Wij zijn verheugd met de hoge mate van tevredenheid met onze Variobahn trams. De vier extra tram zal worden gebouwd in onze fabrieken in Berlijn en vervolgens overgebracht naar Londen.”
Dankzij het modulaire ontwerp, de Variobahn houden rekening met de desbetreffende infrastructuur en de individuele behoeften. Vooral in termen van lengte, breedte, spoor en bovenleiding spanning bij de trams zijn flexibel. Bovendien, hebben de voertuigen voor reizigers met beperkte mobiliteit een bijzonder aanbod: omdat de 100 procent lage vloer, met een maximale vloerhoogte van 385 mm, is een lichte klim gegarandeerd. De voertuigen beschikken over 72 zitplaatsen en 134 staanplaatsen en kan een maximum snelheid van 80 km per uur halen. De lengte van de Variobahn is 32.370 mm, breedte 2650 mm. Daarnaast zijn moderne faciliteiten, het voertuig heeft airconditioning comfort voor zowel passagiers als bestuurder compartimenten. Verder heeft de tram een ergonomisch ontwerp van de cabine.
Succesverhaal Variobahn 90 miljoen lijnkilometers wereldwijd in 20 jaar
Niet alleen in Londen biedt het Variobahn van Stadler Pankow GmbH een hoog comfort van de passagiers, duurzaamheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid. Al 20 jaar rijdt de Variobahn door steden in binnen-en buitenland. Of het nu in Bochum, Bergen, Mannheim, Potsdam, Helsinki en Sydney is,de lage vloer tram legt in totaal al 90 miljoentraject kilometers af en wordt beschouwd als een van de meest geavanceerde, transport voertuigen met een multi-unit in volledig modulair ontwerp.
In 1993 gingen de eerste wagen in Chemnitz als test rijden.Na de overname van Bombardier Adranz bleef de Variobahn op de oorspronkelijke productielocatie en werd voortaan door Stadler Pankow GmbH verkocht, gebouwd en ontwikkeld. “Met een lange levensduur is het Variobahn voor dagelijks gebruik in grote steden ontworpen,” zegt Michael Daum, directeur van Stadler Pankow GmbH
Bochum, München en Neurenberg behoorden in 2005 tot de eerste kopers van Variobahn door Stadler. Daarnaast heeft het in Berlijn gevestigde bedrijf een nieuw ontwerp, dat werd bekroond met de 2006 IF Design Award van het International Forum Design Hannover ontwikkeld. “We zullen de komende 20 jaar doorgaan met de Variobahn te ontwikkelen en te zorgen voor een milieuvriendelijk, onderhoudsarm en veilig transport in het openbaar vervoer,” aldus Michael Daum.