Lille en Alstom presenteren de toekomstige Metro

Alstom nieuwe metro voor Lille - Copyright Samuel Dhote

De Europese Metropoolregio Lille (MEL) en Alstom presenteerden de toekomstige metro. Deze presentatie vond plaats in het hart van Villeneuve d’Ascq, in aanwezigheid van Damien Castelain, President van de MEL, Gilles Fargier, General Manager van Ilévia en Jean-Baptiste Eyméoud, President van Alstom France .

Alstom levert 27 treinstellen met rubberen onderstellen van vier wagens voor gebruik in het metronetwerk van de Franse stad Lille. De 52 m lange “doorlooptreinen” met een capaciteit voor 405 passagiers moeten vanaf 2023 in dienst treden.

“Ik ben verheugd om vandaag de toekomstige metro te kunnen laten zien die alle gebruikers verwachten.”, zegt Damien Castelain, president van de Europese metropoolregio Lille.

“We zijn verheugd dat Lille heeft deel genomen 3e conferentie over mobiliteit en toegankelijkheid en dit ambitieuze project, dat van groot belang is voor Alstom, te presenteren”, zei Jean-Baptiste Eyméoud, president van Alstom Frankrijk.

Gebaseerd op de rubberen metro-oplossingen van Alstom, hebben de nieuwe 52-meter treinen meer comfort, verbeterde toegankelijkheid en meer passagiersinformatie. De passagiersinformatie wordt verbeterd door displays en multimediaschermen, maar zal ook bijdragen aan de veiligheid van passagiers aan boord van de treinen en op de perrons.

Milieuvriendelijk

De nieuwe metrotreinen zijn milieuvriendelijk en uitgerust met krachtige tractieapparatuur voor verbeterde energie-efficiëntie. De aan MEL voorgestelde Alstom-oplossing zal het energieverbruik met 20% verminderen. Ook Alstom denkt aan het klimaat.
De treinen worden uitgerust met Urbalis Fluence, de eerste wereldwijde toepassing voor de stad Lille. Het is een ultra-innovatief stuurautomaatsysteem dat betere prestaties levert met lagere bedrijfskosten, evenals geoptimaliseerd verkeersbeheer en reistijd.
Bij dit project voor de MEL mobiliseert Alstom veel lokale partners. Voor de productie van de nieuwe 52-meter treinen koopt Alstom 40% van de subsystemen in Frankrijk, waarvan ongeveer 45% naar lokale spelers in de Hauts de France gaat.

Zes van de dertien locaties van Alstom in Frankrijk zijn betrokken bij de ontwikkeling en bouw van Urbalis Fluence, nieuwe treinen en de renovatie van de VAL208s op MEL lijn 1: in Lille met een speciaal platform voor projectbeheer, in Valenciennes voor de modernisering van de VAL208 en het ontwerp, de interieurindeling, de fabricage, de assemblage, het testen en de validatie van het nieuwe treinstel, in Ornans voor de motoren, in Le Creusot voor de draaistellen, in Saint-Ouen voor de automatisering en ontwikkeling van Urbalis Fluence en in Villeurbanne voor embedded computing en passagiersinformatie. Dagelijks zijn ongeveer 300 Alstom-medewerkers bij dit project betrokken. Alstom renoveert ook de bestaande VAL208-treinstellen die op lijn 1 rijden. Bron en foto: Alstom

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie