Legendarische locomotief type 12 Luik

Legendarische  locomotief  type  12 naar Luik om te schitteren als weleer
Luik, 27 maart 2012. Vandaag werd om 9 uur de NMBS-Holding gerestaureerde locomotief ‘Type 10’ en de op te frissen ‘Type 12’ tentoon gesteld in de werkplaats van NMBS in Kinkempois. De twee locomotieven – beide horen ze tot de mooiste historische locomotieven ter wereld – keren tijdelijk terug naar hun roots. Ze werden gebouwd in Seraing bij Luik in 1910 en 1936. Volgend jaar krijgen ze een ereplaats in het toekomstige spoorwegmuseum “Train World” in Schaarbeek.
Het uitzonderlijke transport van de Type 12 van Leuven naar Kinkempois vond plaats in de nacht van dinsdag 26 op woensdag 27 maart 2013. Ze vertrok uit Leuven om 00.30 uur tegen een zeer lage snelheid (30 km/u, 10 km/u in de wissels) en kwam aan in Luik-Kinkempois om 03.39 uur. De locomotief werd getrokken door een diesellocomotief. Er waren korte stops ingelast voor controles in Tienen (01.15 uur), Landen (01.53 uur) en Borgworm (02.32 uur).  De transporten van historisch treinmateriaal passen in de voorbereidingen voor “Train World”, het toekomstige spoorwegmuseum dat de NMBS-Holding in 2014 zal openen in Schaarbeek. De mooiste museumstukken worden inderdaad verdeeld over verschillende ateliers om te worden gerestaureerd of opgefrist voor de opening van het museum.  In de werkplaats van NMBS in Luik is de voorbije weken al gewerkt aan de uitwendige restauratie van de Type 10, die er nu weer zo goed als nieuw uitziet. Nu is het de beurt aan de Type 12. Woensdag zullen de twee mythische locomotieven er praktisch zij aan zij te bewonderen zijn.  De locomotief 12.004, vereeuwigd in een stripverhaal van François Schuiten, is het pronkstuk van het toekomstige ‘Train World’. Deze stoomlocomotief brak in 1938 het wereldsnelheidsrecord, waarbij ze het ‘blauwe lint’ won. Ze reed van Brussel naar Oostende tegen 138 km/u. Het was Cockerill die zes exemplaren van de Type 12 bouwde. De locomotief met nummer 12.004 is de laatst bewaarde. Het was een machine gebouwd voor snelheid die, in tegenstelling tot de Type 10, niet van hellingen hield. Ze werd ingezet op de lijn naar Oostende, tot ze in 1962 buiten dienst werd gesteld. De locomotief heeft een gestroomlijnde, futuristische look. De wielen hebben een diameter van meer dan 2 meter.

Deze uitzonderlijke locomotief werd voor het laatst van stal gehaald in 1985 ter gelegenheid van de 150e verjaardag van de Belgische spoorwegen, na een complete restauratie.  De komende drie maanden is de locomotief toevertrouwd aan de ervaren technici van NMBS in het atelier van Kinkempois, die de buitenkant zullen opfrissen. Zij hebben hun expertise al overtuigend bewezen met de renovatie van de Type 10. De komende weken zijn ze beide aanwezig in de werkplaats.

De locomotief Type 12.

De locomotief 10.018 is een ander prijsbeest in de collectie van de NMBS-Holding. Door haar kracht was ze geknipt voor lijnen met sterke niveauverschillen en werd ze voornamelijk ingezet voor exprestreinen naar Luxemburg en Welkenraedt. Ze werd ontworpen door de ingenieur van de Belgische Staatsspoorwegen, Jean-Baptiste Flamme. De reeks werd gebouwd in de ateliers van Cockerill in Luik tussen 1910 en 1914. Bij het begin van haar loopbaan was de locomotief Type 10 de krachtigste (2268 pk) van het Europese continent. Ze is de koningin van de spoorlijn naar Luxemburg en Verviers. De locomotief 10.018 is het laatste overblijvende exemplaar van de 58 exemplaren die van dit type werden gebouwd. Ze reed tot 30 december 1956.

De gerestaureerde Type 10.

%d bloggers op de volgende wijze: