Vanmiddag 17 mei 2019 stelde staatssecretaris Stientje van Veldhoven van ‘Infrastructuur en Waterstaat’ het station Lansingerland-Zoetermeer officieel in gebruik. In de praktijk ging het in feite om de laatste schakel in het net van verbindingen waarvan dit parkachtige station het centrum vormt: de Randstadraillijn nr. 4 vanaf Den Haag (Uithof) naar hier.
Het spoorgedeelte van Lansingerland-Zoetermeer – de perrons waar de sprinters van de lijn Den Haag-Gouda vv stoppen, is al sinds 8 december 2018 in gebruik. Maar de doortrekking van het randstadrailnet van de HTM vanaf de eindhalte Javalaan in Zoetermeer naar hier en de verdere afwerking van het complex, waren pas kortgeleden afgerond.
Het station is ‘op de groei’ gebouwd. De ontwerpers – Arcadis Architecten en Team V Architectuur – hebben het zodanig opgezet dat zonder veel bouwkundige aanpassingen de Randstadrail kan worden doorgetrokken naar Rotterdam en dat er in de ruimte naast het NS-perron richting Gouda voldoende gelegenheid is twee sporen te leggen, als groeiend treinverkeer dat noodzakelijk maakt. Ook de A12, die parallel loopt aan het spoor zou nog kunnen worden verbreed. De burgemeesters van Zoetermeer Charlie Aptroot en van Lansingerland Pieter van de Stadt drongen in hun speeches trouwens al sterk aan op doortrekking van de Randstadrail richting Rotterdam. En liefst eerder dan ergens tussen 2020 en 2035, waaraan nu nog wordt gedacht: ´Het is maar acht kilometer!´.
Het station doet parkachtig aan. Op het bovendek, waar ook de trams vertrekken, is naast een vrij liggend fietspad een laan met jonge bomen en groenstroken aangelegd. Ook langs de Randstadrail staan bomen, waardoor het geheel een groen indruk maakt. De plantenstructuur komt terug in een omheining van het station, die bestaat uit een dubbele rij sierlijke betonnen platen in de vorm van een gestyleerd takkenpatroon. Een dubbele laag, met daartussen gaas om te voorkomen dat er blikjes en dergelijke op de snelweg worden gegooid. Lansingerland-Zoetermeer is een vervoersknooppunt. Behalve spoorlijn en de Randstadrail, doen vier regionale buslijnen het station aan en verder zijn er 750 gratis parkeerplaatsen voor auto´s en kunnen er op diverse punten 800 fietsen worden gestald, een aantal dat tot 2000 kan worden uitgebreid. Het station dat € 75 miljoen heeft gekost, blijkt nu al een succes en trekt meer reizigers dan was verwacht. Foto’s Hans van Lith. Zie ook hier.
Dit animatie filmpje dat bij de persuitnodiging mee gemaild werd, laat mooi het nieuwe station Lansingerland- Zoetermeer zien.
Bomen zo dicht langs de bovenleiding lijkt mij niet handig. Zeker als ze groter worden en bij een flinke storm omgaan, vallen deze bomen op de bovenleiding en mogelijk zelfs op het perron.