Krokodil geschiedenis in woord en beeld

In 1925 gaf de Zwitserse spoorwegen (SBB) opdracht voor de bouw van een 3-tal locomotieven, met als doel deze in te gaan zetten voor het groeiende goederenverkeer. De drie locomotieven werden in het voorjaar van 1926 afgeleverd en werden ingezet in de Seetal vallei. Tot 1954 reden de locomotieven in groene uitvoering, daarna in de bruine uitvoering. Begin 1983 besloot de SBB om deze machines buiten dienst te stellen. De 15302 en 15303 werden gedemonteerd en verschroot. De 15301 werd verkocht aan de Oensingen Balstahl Bahn (OeBB) waarheen deze eind april 1983 werd gebracht. In 1990 liep de 15301 niet herstelbare schade op aan de transformator door een kortsluiting. Na 5 jaar stil te hebben gestaan omdat reparatie te duur was, werd er een cultuurproject opgesteld, om de lok te herstellen en zo te redden van de schroothoop. Eind 1995 werd de lok dan ook gedemonteerd vervoert voor een jaren durende grote revisie. In juni van het 2007 was het dan zover: De lok had een nieuwe trafo gekregen en was weer rijvaardig. Na een verdere opknapbeurt werd in dit jaar de 6/6 weer officieel ingewijd. De lok wordt ingezet voor bijzondere ritten, waarvan de eerste grote rit bij het 125-jarig jubileum van de Seetal-bahn was. De gehele revisie had in totaal 13 jaar en 13.000 uren in beslag genomen. De Krokodil is een locomotief die de mensen fascineert. Menigeen heeft een toeristisch treinrit gemaakt, met de krokodil als locomotief. Vanaf z’n ontstaan heeft hij de technici geïnspireerd om als technisch voorbeeld, naar het model te vertalen met Märklin voorop. De eerste Märklin-Krokodillen verschijnen in de catalogus van 1933/34.

***********************************

Krokodil – Christian Zellweger

“Krokodil”, de locomotief van de Zwitserse spoorwegmaatschappij heeft zo’n hoge reputatie dat zij algemeen wordt aangeduid als “krokodillen” en niet als Ce 6 / 8 II en Ce 6 / 8 III, later, ten dele als Be 6 / 8 II en Be 6 / 8 III . Deze populariteit danken ze aan hun karakteristieke uiterlijk. Vanaf 1920, verzorgen zij de tractie via de Gotthardpas. Maar ook op andere lijnen kunnen nauwelijks over het hoofd gezien worden. Vanaf het begin onvermoeibaar in gebruik, krokodillen trekken voornamelijk zware en lange goederentreinen. In dit boek wordt bijzondere aandacht aan deze locomotief. Dit boek de gehele geschiedenis weer, voorzien van prachtige historische foto’s.

***********************************

Krokodil – Modelspoor

Evenals alle Märklin-Krokodillen heeft hij niet de oorspronkelijke versie met extra blinde as, maar de snellere Be 6/8 tot voorbeeld. H0 bestaat nog niet (die wordt door Märklin in 1935 voorgesteld), gebruikelijk zijn de schalen 0 en 1. Vanuit een hedendaags perspectief lijken de modellen alles behalve op schaal, niettemin geven ze de typische verhoudingen treffend weer. De eerste H0-Krokodil komt in 1947 op de markt. Het model CCS 800 bezit alle kenmerken van de toenmalige modelspoortechniek: realistisch rijwerk, metalen huis, motor in het midden, precisie-overbrenging met vertande spiralen, frontverlichting en op afstand bedienbare omschakeling van de rijrichting. De Krokodil wordt het topmodel in het Märklin-assortiment. Maar het Wirtschaftswunder, blijft voor veel modelspoorders een droom. Deze droom wordt tot 1975 zonder wezenlijke veranderingen geproduceerd. Een volledig nieuwe constructie jn de schaal 1:87, met realistische detaillering, komt in 1975 op de markt. In 1985 volgt eveneens model met een metalen huis uitvoering. Behalve een verfijnd uiterlijk is ook de modelspoortechniek de nieuwste. Bijvoorbeeld met DELTA-elektronica die meertreinentechniek mogelijk maakt. Het nu geproduceerde topmodel beschikt over een hoogvermogen-aandrijving met Digital-decoder. Bij dit model kunnen de optrek- en afremvertraging en de maximumsnelheid specifiek voor de Krokodil ingesteld worden. Bovendien kunnen de frontseinen in- en uitgeschakeld worden. Onafhankelijk van het rijbedrijf branden ze met constante helderheid, ook bij stilstand. Voor Märklin Z is er natuurlijk ook een Krokodil leverbaar(88888). Onder de merknaam Trix verschijnt het met Märklin optisch identieke H0-model dat met gelijkstroom gereden wordt. En als Minitrix-model is er de Krokodil voor schaal N. Bij het 50-jarig modeljubileum presenteert Märklin in 1986 weer een model in schaal 1 van de Krokodil, ook dit in vergelijking met de historische modellen exact op schaal en realistisch gedetailleerd. Hij verschijnt wederom in verschillende varianten; voor enkele daarvan worden nu op veilingen weer hoge prijzen betaald. De lok is typisch groen of rood bruin van kleur en soms in het wit of ander kleur. De locomotieven spreken altijd tot de verbeelding van ieder modelspoorder. Zoals de “krokodillen”, de Zwitserse berg locomotieven de zware vracht-treinen over de Gotthard trokken. De naam werd het type en de kleur groen. Het was in de catalogus van de Märklin 1933/34 die een moderne replica van de locomotief van Zwitserland presenteerde. In alle schalen van Märklin wordt de Krokodil aangeboden als legendarisch. Er is ook een “krokodil” in het wit aan de andere kant van de oceaank. Niettemin bestelde een grote Märklin-dealer uit New York, enkele exemplaren van grote spoor 0-Lokomo . Een Märklin handelaar in Amerika koos voor enkele “Krokodillen” in spoor 0 toendertijd de kleur wit en de opschriften “New York Central Lines”. Deze witte “Krokodil” heeft daarom, niet alleen door de kleur, iets ‘speciaals’. Om onbekende redenen bleef het bij die ene bestelling van die handelaar. Daardoor waren deze locomotieven unicaten die, net als sommige schilderijen, slechts door weinigen konden worden bekeken – laat staan gekocht worden. In kringen van verzamelaars is de witte Krokodil” dan ook ‘iets speciaals’. In het kader van het jubileum “150 Jaar Märklin” brengt de fabriek deze witte “Krokodil” nu in Spoor 1 (schaal 1:32) uit. Gezien de totale oplage is het aantal geautoriseerde Märklin-handelaren bij wie deze modellen verkrijgbaar zijn beperkt. Maar de locomotieven zijn ook in het jubileum jaar van Märklin weer in alle schalenleverbaar. Niet alleen Märklin heeft locomotieven met de Krokodil als voorbeeld. Ieder modelspoor merk heeft of had een Krokodil om op haar baan te zetten. Bezoek eens de web-site van Conrad

1 Reactie op Krokodil geschiedenis in woord en beeld

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.

%d bloggers op de volgende wijze: