Reizigers en vertegenwoordigers van consumentenorganisaties verenigd in het Locov (o.a. Rover en Ieder(in)) namen vandaag, op uitnodiging van NS, een kijkje in een model van de nieuwe Sprinter die voor NS gebouwd gaat worden door treinfabrikant CAF. Eerder al kozen treinreizigers de stoel die gebruikt gaat worden in de nieuwe trein. Dit gebeurde na een uitgebreide stoelentest op Rotterdam Centraal. Twee reizigers (Koen Brouwer en Milou Antheunisse) wonnen een prijsvraag om als eerste reizigers vandaag een ‘sneak preview’ te krijgen van de nieuwe trein. Zij deden via facebook en twitter verslag van hun bezoek aan de fabriek in Spanje. Volgens Milou heeft de nieuwe trein iets gezelligs, iets van een huiskamer. Koen: “Heel leuk om de trein nu al te kunnen zien en te zien hoe het ontwerpproces gaat en er over twee jaar echt in te kunnen stappen. Het is een ruime, comfortabele trein, en heel handig die oplaadpunten bij de stoelen.”
De nieuwe Sprinters zijn echte forensentreinen met zowel zit- als staplaatsen, brede gangpaden en zoveel mogelijk doorkijk door de trein. Verder krijgt de nieuwe trein ( op verzoek van de reiziger) naast ruime (rolstoeltoegankelijke) toiletten met een babyverschoontafel en handgrepen ook stopcontacten in zowel de 1e als 2e klas;
De nieuwe Sprinters die CAF voor NS gaat bouwen zijn gebaseerd op een bestaande trein. Deze wordt aangepast aan de laatste Nederlandse eisen. Het doel van het bezoek vandaag was om de laatste versie van het ontwerp te laten testen door reizigers en vertegenwoordigers van consumentenorganisaties. Dit gebeurde in een model van de trein op ware grootte. Vergelijkbare tests met machinisten en conducteurs zorgden al voor verbeteringen in de cabine van de machinist. De nieuwe input van de reizigers en de consumentenorganisaties wordt nu betrokken bij het definitief maken van het ontwerp. Zo hadden de deelnemers vandaag goede suggesties voor reizigers met een functiebeperking. Door aanpassing van knoppen en handgrepen in de trein kunnen deze bijvoorbeeld nog beter zichtbaar en voelbaar gemaakt worden.
Een deel van onze vloot is aan vervanging toe en steeds meer reizigers nemen de trein. Daarom komen er nieuwe sprinters en intercity’s en gebruiken we momenteel oudere dubbeldekkers uit onze reserves. Een deel van de nieuwe Sprinters wordt geleverd door fabrikant CAF (vanaf 2018). Dit ontwerp wordt dus nu getest waarna de productie wordt voorbereid en later de bouw kan starten. Andere nieuwe sprinters worden geleverd door fabrikant Stadler en komen eind 2016 al. Deze zijn met spoed besteld vanwege het behoud van o.a. de OV-studentenkaart. Bron en foto: NS