Kijk eens, zonder machinist

Eind 2018 test Nederland zelfrijdende treinen. ProRail, Arriva en de provincie Groningen gaan eind 2018 op het traject tussen Groningen en Zuidhorn een test uitvoeren met Automatic Train Operation (ATO). Deze eerste test zal worden gedaan met een lege passagierstrein. Op de Betuweroute start een pilot met zelfrijdende goederentreinen.
ATO kent vier niveaus van automatisering (Grades of Automation; GoA). Hoe hoger het niveau, hoe meer automatisering. Bij niveau vier hoeft er geen machinist meer aanwezig te zijn in de trein.
De proeven in Groningen en op de Betuwelijn worden op GoA 2 niveau uitgevoerd. Dat betekent dat er een machinist in de cabine aanwezig is en volledig verantwoordelijk blijft. Hij of zij wordt ondersteund door ‘een soort slimme cruise control’, aldus ProRail.
Sneller, goedkoper en energiezuiniger
Met ATO kunnen treinen dichter op elkaar rijden, wat de capaciteit op het spoor vergroot. Bovendien rijden de treinen gelijkmatiger en met minder stops, wat minder energie kost. “Geautomatiseerd rijden kan daarmee een verbetering zijn zonder dure infrastructurele wijzigingen uit te hoeven voeren”, aldus een woordvoerder van ProRail.
Schiphol en rangeren
ProRail onderzoekt nog of met GoA 2 de maximale capaciteit benut kan worden van de spoortunnel van luchthaven Schiphol. Daarbij richt men zich naar de ervaringen die momenteel worden opgedaan bij de spoorverbinding Thameslink, waar de trein op een deel van de spoorlijn de taken van de machinist overneemt.
Ook wordt gekeken of het rangeren van treinen geautomatiseerd kan worden. Op dit moment kost het rangeren van goederentreinen in de Rotterdamse haven veel tijd en mankracht. Ook het opstelproces van lege reizigerstreinen aan het einde van de dienstregeling is een tijdrovende klus, waarbij met automatisering mogelijk veel winst valt te behalen. ProRail kijkt daarbij naar de ervaringen die Zwitserse spoorwegen SBB hiermee al op hebben gedaan. Bron: My Businessmedia – Foto: Treinennieuws.nl