Per 1 mei 2007 is Keyrail aangesloten als deelnemer van het voorlichtingsbureau Rail Cargo. Keyrail exploiteert de Betuweroute, de railverbinding voor goederen die voert van de Rotterdamse haven tot de grens met Duitsland. Het bedrijf wil een sleutelrol vervullen in het goederenvervoer per rail tussen de Nederlandse zeehavens en de belangrijke Europese industriële centra. Op zaterdag 16 juni wordt de spoorlijn feestelijk geopend met genodigden uit binnen- en buitenland.
De maandag daarop rijden de eerste goederentreinen met vracht over het spoor.
Veel belangstelling voor Betuweroute
ROTTERDAM/UTRECHT (ANP) – Ruim een maand voor de ingebruikname loopt het bedrijfsleven warm voor de Betuweroute, de nieuwe goederenspoorlijn tussen de havens van Rotterdam en Duitsland. Spoorvervoerders hebben aanvragen ingediend om vanaf half juni zeventig treinen per week over de lijn te laten denderen.
Dat maakte een woordvoerster van Keyrail, de exploitant van de Betuweroute, vrijdagmiddag bekend. Op zaterdag 16 juni wordt de spoorlijn feestelijk geopend met genodigden uit binnen- en buitenland.
De maandag daarop rijden de eerste goederentreinen met vracht over het spoor. Volgens de zegsvrouw van Keyrail staan er voor die dag al zestien ritten ingepland. ,,Drie vervoerders, onder wie marktleider Railion, gaan meteen transporten van graan, kolen en erts verzorgen”.
De opening heeft overigens een half jaar later plaats dan oorspronkelijk gepland. Het miljardenproject liep de vertraging onder meer op door problemen met de beveiliging in de spoortunnels.
In de Tweede Kamer en in de maatschappij leeft veel scepsis over de Betuweroute. Tegenstanders wijzen op de hoge kosten en vrezen dat vervoersbedrijven nauwelijks gebruik zullen maken van de lijn.
Die angst blijkt nu ongegrond. Nadat minister Camiel Eurlings half april in de Tweede Kamer had bekendgemaakt dat de lijn twee maanden later geopend zou worden, kwam de bedrijfstak in beweging. De afgelopen weken hebben vier nieuwe spoorvervoerders aangekondigd dat ze actief worden in Nederland.
Een van de nieuwkomers is ITL-Benelux, een onderdeel van de IUTL-Groep, die nu al actief is in Duitsland, Polen en Tsjechië. Commercieel directeur Gertjan Boot heeft positieve toekomstverwachtingen: ,,De forse groei van de afgelopen jaren in onze sector zal doorzetten. Door de toenemende files en de steeds grilliger standen van de Rijn wordt transport over spoor een steeds aantrekkelijker alternatief”.
De Betuweroute begint met een ‘ingroeijaar’, zo maakte Eurlings eerder duidelijk. De eerste tijd rijden er alleen dieseltreinen. De elektrificatie van de Betuwelijn is nog niet helemaal afgerond en er moeten nog allerlei tests worden uitgevoerd. In de zomer van 2008 is de lijn helemaal klaar en kan hij ten volle worden benut.
Bron: ANP/Keyrail