Kassa

Na de tegen vallende cijfers van de NS, die zij deze week bekend maakte, nu weer een meevaller voor onze gele rakkers. Trenitalia heeft een aantal Fyra-treinen de “retour afzender treinen” volgens de laatste berichten uit Italië gekocht. Nu maar afwachten hoe deze V250 treinen het in Italië doen, daar ze uiteindelijk door de NS afgekeurd zijn. Dimg_0358-a1eze ook niet erg flitsende treinen van aanzicht, sommige lezers van Treinennieuws.nl vonden ze lelijk, waren door treinbouwer AnsaldoBreda gebouwd, voor inzet op de HSL-Zuid. Volgens Italiaanse spoorvakbladen zullen de treinen door Trenitalia worden ingezet op het traject tussen de regio Puglia en de steden Rome en Napels. Gewaarschuwd mensen.  Het is wel een grote meevaller voor de NS. Zij krijgen voor de verkoop, 21 miljoen euro terug. Trenitalia is onderdeel van de nationale spoorwegmaatschappij in Italië, Ferrovie dello Stato. De Italianen zelf zijn niet zo blij deze afgekeurde treinen in te zetten. Maar zo krijgen de treinen op verzoek ontworpen en gebouwd zijn voor de NS en het Belgische NMBS, maar dat werd een grote mislukking, voor het traject op de HSL-Zuid tussen Amsterdam en Brussel, toch nog een bestemming. Om diverse redenen werden de treinen in 2013 van het spoor gehaald en teruggestuurd naar AnsaldoBreda en betaalde NS 125 miljoen euro terug aan NS. Zie ook de artikelen van de enquêtecommissie over het Fyra debacle. Hoe ze in Italië gaan heten is nog niet bekend, maar vermoedelijk geen Fyra, want dat is de naam die de NS deze treinen gaf bij de introductie in juli 2009. Foto’s: Treinenieuws.nl – Wietze Boersma. Bron: OVPro en Italiaanse Magazine’s.

%d bloggers op de volgende wijze: