Kasbachtalbahn

Klaar voor het vertrek op het station van Linz am Rhein

Als tussenstop tijdens de terugreis van onze vakantie in Sudtirol, overnachten we in het Rhein hotel Arte in Remagen tegenover Linz am Rhein. Een prachtige locatie waar we de Rijnscheepvaart vanaf het terras tijdens een cappuccino konden zien langs varen. Iets verder weg aan de overkant de spoorlijn waar o.a. bijna iedere tien minuten een lange goederen trein passeerde. Ook een stoomlocomotief raasde voorbij. Camera pakken……te laat.

Natuurlijk werd er, naar de overtocht met de veerpont, even op de het station van Linz bekeken, al is het aanzicht van dit station geen foto waard. Wel stond klaar voor het vertrek een nostalgie Railbus, om zijn ritje te maken op de Kasbachtalbahn.

Railbus bij Finnetrop 1954

Deze bekende Railbus, (ik maakte een ritje reeds in 1954), rijdt op een enkelsporige aftakking van het hoofdspoor langs de rechter Rijn oever van de DB. Het traject is slechts 35 km lang en volgt van het Linz (Rhein) Bahnhof de beek naar Kasbach. De plaats waar deze lijn zijn naam aan te danken heeft.
Sinds het einde van de vorige eeuw is het bijna 9 km lange gedeelte tussen is Linz am Rhein en Kalenborn door de Eifel Rail mbH (EVG), een toeristische firma, met Uerdinger railbussen beschikbaar om een ritje te maken. Deze ritten vinden plaats in het weekend van maart tot december en op woensdag van mei tot oktober elk uur.
De spoorlijn heeft een van de steilste delen van Duitsland . Het grootste hellingspercentage is 5,7%, het verschil in hoogte tussen Linz am Rhein en Kalenborn is ongeveer 300 meter.

Kleine geschiedenis Kasbachtalbah

Inspanningen om de spoorverbinding van de Rijn in het Westerwald is al begonnen in 1876. Een suggestie was een smalspoor spoorweg van 1000 mm uit Neuwied door Wiedtal naar Neustadt (Wied) – Flammersfeld dit omdat verworven ijzererts naar de ijzergieterij in Neuwied te vervoeren. Bovendien moest de spoorweg de algemene economische ontwikkeling van de regio bevorderen en zo de verplaatsing van de kleinschalige boerenbevolking naar de industriële centra tegengaan..
Een andere suggestie was om een zo kort mogelijke route van Linz am Rhein naar Wiedtal te hebben om met deze spoorlijn basalt naar de Rijn te brengen. Ook in het hoger gelegen Wiedtal was er interesse in aansluiting op de Pruisische staatsrail . Basalt AG in Linz, opgericht in 1888, verklaarde in 1902 aan de Koninklijke Spoorwegdirectie dat het 150.000 ton van zijn groeven per jaar op de Linzer Höhe per spoor wilde vervoeren. Een enkelsporige Spoorweg werd goedgekeurd op 6 juli 1905, in april 1909 begon de bouw. Na drie jaar bouwen, werd de baan geopend op 1 oktober 1912.

Tandradbaan

De grote hellingen tussen Kasbach en Kalenborn (hoogteverschil ongeveer 300 m) was een probleem. Maar op weg naar Kalenborn waren twee tandradbaan secties met een totaal van 5.080 m, na Vettelschoß ook twee secties met 3.620 m. Bij het eerste traject werden tandwindstoomlocomotieven van het Pruisische type T26 gebruikt . In totaal waren 13 locomotieven in gebruik. In augustus 1931 werd de tandheugeloperatie gestaakt, nadat al vanaf 1924 nieuwe locomotieven van de serie 94 met tegendrukrem werden gebruikt.
Ongeval in 1916
Op 30 december 1916 vond er een ongeluk plaats waarbij drie mensen werden gedood. Het ongeluk werd veroorzaakt door hevige regenval, waardoor de spoordijk nabij Elsaff op verschillende plaatsen werd beschadigd.

Na 1945

Vanwege de oorlogsgebeurtenissen op 11 maart 1945 moest de treindienst worden gestopt. Tezelfdertijd begonnen ook de klasse V 100 diesellocomotieven uitgerust voor steile secties de stoomlocomotieven te verplaatsen. Eind 1968 waren alleen de diesellocomotieven van de V 100-serie in gebruik.

Toeristisch verkeer (sinds 1998)

Na de Duitse Bahn AG had (DB AG) de resterende afstand Linz Kalenborn in 1997. In 1998, de private Eifelbahn Verkehrsgesellschaft de infrastructuur van DB AG. Op 4 april 1999 heeft het toeristische verkeer de historische Uerdingen rail bus ( serie 798) onder de naam “Dragon Land Express” opnieuw opgenomen, maar kort daarna omgedoopt in “Kasbachtalbahn”. De wagons uit de jaren 1950 rijden alleen in het weekend en op feestdagen, van Goede Vrijdag tot en met kerst ieder uur) en op woensdag in de zomervakantie van Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts (om de twee uur).
Af en toe worden speciale tochten met stoomlocomotieven uitgevoerd. Op 3, 6 en 7 oktober 2012 als onderdeel van het evenement kwamen 100 jaar Kasbachtalbahn een speciale trein met de sterkste nog operationele tank locomotief van de wereld.

speciale uitgave van de Railbus in Z door Conrad

Geraadpleegd werd de website Wikipedia en de folder van de baan – Foto’s: Treinennieuws.nl