“Naast eten, drinken, slapen, verbinding zoeken met elkaar is een elementaire levensbehoefte. Alleen met verbinding is er sociale interactie, is de toekomst voor ons mensen gegarandeerd, kunnen we kennis en kunde delen en samen sterker worden”. Dit is een citaat uit de brochure “luchthavenlijn en internationale verbindingen”. Met de klimaatvraagstukken die we willen beantwoorden is dit voor Stichting Freedom of Mobility een basis om vanuit te gaan.
Reizen moet je niet willen tegengaan, maar hoe kunnen we ook in de toekomst reizen rekening houdend met milieu- en energievraagstukken. Daarbij is het nog belangrijker dat je vervoersmiddelen kiest met de juiste aandrijving en energievorm voor het juiste doel. Kiezen we nu massaal voor de auto voor alle verplaatsingen, binnen steden is wandelen en fietsen een betere keus en is reizen tussen de steden die elkaars buren zijn de trein een betere optie. Immer de trein is een massa vervoersmiddel. Als de trein dan het beste vervoersmiddel is tussen steden kan de trein dan ook het vliegtuig vervangen tussen steden? De trein is een gereedschap om mensen en/of goederen te verplaatsen om zo onze samenleving en economie draaiende te houden. Maar zo als het met gereedschap gaat moet je gereedschap wel op de juiste manier toepassen. Een schroef kun je wel met een hamer in de muur slaan, maar het resultaat geeft geen voldoening. Beter kun je dan een schroevendraaier gebruiken. Of als je een hamer hebt dat je spijkers gebruikt.. En als je in beton wil boren kun je ook geen houtboren gebruiken. Je moet aan voorwaardes voldoen.
En zo geldt dat ook met treinen en vliegtuigen. Een trein kan niet zomaar een vliegtuig vervangen omdat een luchvaartmaatschappij een netwerk heeft die van schakels aan elkaar zit. De hogesnelheidstrein werkt dan wel in China, Japan en Frankrijk, maar daar is het een binnenlandse keuze waar regio’s uitgestrekt zijn en steden ver van elkaar liggen. Echter in Nederland zitten regio’s en steden dicht bij elkaar. Kan de hogesnelheidstrein dan ook hier in Nederland zijn diensten aanbieden of moeten we onze belastinggeld op een andere manier aan treinen besteden. Immers treinen hebben een nutstaak en deze willen we dagelijks kunnen gebruiken. Dan is belastinggeld ook goed besteed. De hogesnelheidstrein moet in Nederland vele steden en regio’s voorbij om op snelheid te komen en zo reistijden tussen verafgelegen steden enigszins te verbeteren. Voor Stichting Freedom of Mobility heeft de hogesnelheidstrein dan ook geen waarde en hoort dan ook in het museum thuis.
Toch is er een trein die wel degelijk de dagelijkse nutstaak kan overnemen en toch ook reistijden tussen steden aanzienlijk kan verminderen. Wil de trein ook het vliegtuig kunnen vervangen dan moet je vanuit het perspectief van een luchtvaartmaatschappij gaan denken. Past de trein in het netwerk van deze luchtvaartmaatschappij? En hoe zit het met de nachttrein? Is dat een alternatief voor het vliegtuig?
Stichting Freedom of Mobility heeft een brochure uitgebracht hoe zij de toekomst van het Nederlandse spoor en Schiphol zien en hoe de trein onder voorwaardes wel degelijk een aantal luchtlijnen kunnen vervangen. In de brochure wordt ook aandacht gegeven aan de toekomst van luchthaven Lelystad.
Elke vorm van transport geeft vorm aan de stad en regio. Wat betekend het toekomstige spoorwegnet voor de kansen voor stad, regio en land? Nederland is een dynamisch land in een dynamische wereld. Ook in de toekomst moeten we blijven slopen en bouwen. Waaraan gaan we bouwen wordt ook in de brochure verteld.. Foto’en tekingen Copyright: Patrick Carbin en Wouter vsa Gessel
Nieuwsgierig geworden!
De digitale brochure is op te vragen via stichtingfrom@gmail.com.
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.