Het Kamperlijntje is een spoorlijn van Zwolle naar Kampen, waar de laatste tijd veel over gesproken en geschreven wordt. Zo waren er tram- i.p.v. treinplannen. Men wil de lijn nu elektrificeren zodat er met elektrische treinen gereden kan worden, in plaats van diesels. Echter dit zal het pas in 2017 klaar zijn. Eind 2015 loopt de huidige concessie voor de Nederlandse Spoorwegen af, al zal deze wordt verlengd tot 2018. Eigenlijk was de bedoeling dat het Kamperlijntje per 2012 als regiotram dienst zou gaan doen, maar dat was financieel geen haalbaar idee. Een ding is zeker het Kamperlijntje blijft populair, ondanks dat Kampen sinds 2012 een tweede station heeft: Kampen Zuid gelegen aan de Hanzelijn. Beleidsmensen dachten dat 30% van de reizigers het oude station Kampen zouden inruilen voor het nieuwe station. In de praktijk blijkt dit slecht 15 % is. Kamperlijntje, het 13 kilometer lange traject heeft thans slechts twee stations. De lijn wordt geëxploiteerd door de Nederlandse Spoorwegen (met dieseltreinstellen van het type Buffel) en mede gefinancierd door de provincie Overijssel en de gemeenten Zwolle en Kampen. Het lijntje is oorspronkelijk aangelegd als onderdeel van de Centraalspoorweg, van Utrecht naar Kampen via Amersfoort en Zwolle. De sporen 12 en 13 aan de westkant van het stations complex in Zwolle zijn bij de Kampenaren heel bekend, daar vertrekken de huidige diesels naar Kampen. De toekomst van het Kamperlijntje was, door het mislukken van de tram aanbesteding, één groot vraagteken, maar bleef op en neer rijden. De oude treinverbinding tussen Kampen en Zwolle zou vervallen zodra de Hanzelijn klaar zou zijn, maar zolang er nog geen alternatief is blijft het boemeltje in gebruik. De provincie maakte in september 2012 bekend, dat een nieuw onderzoek zal worden ingesteld naar de meest geschikte exploitatievorm voor het lijntje. November 2012 werd bekend dat de Provincie Overijssel en NS waren overeengekomen, om nog 3 jaar op basis van de bestaande concessie met treinen verder te rijden. Afgelopen juni werd bekend dat de aanbesteding naar Syntus gaat en dat deze railvervoerder vanaf 2018 de komende 15 jaar op de lijn gaat rijden. Syntus gaat dan rijden met de nieuwe Stadler FLIRT3 treinen (17 stuks zijn er besteld). Ja, Nederland wordt in de Regio een “Stadlerland”. Tot zover een korte samenvatting uit het Glossy Magazine KAMPERLIJNTJE, het kortste spoorlijntje van Nederland. Dit magazine, samengesteld door Kasper Haar, is een prachtig document van 150 jaar Kamperlijntje. Dat werd afgelopen 23 mei gevierd. Het magazine telt 48 pagina’s geheel in kleur gedrukt. De glossy is te koop bij boekhandels in Zwolle en Kampen, maar ook bij Van Stockum in Den Haag. E.e.a. staat vermeld in de website www.hetkamperlijntje.nl bij het aanklikken van de button Glossy. Hier staat vermeld welke boekhandelaren de glossy verkopen, maar ook hoe men via internet de glossy kan bestellen. In de boekhandel kost de glossy € 5,00, via internet inclusief verzendkosten € 8,50 (hij is nogal zwaar). Op deze website zijn ook beelden te zien van het jubileumfeest op 23 mei via de button 23 mei, maar ook via deze website item IJsseldelta/KamperTube: 150 jaar Kamperlijntje met Kasper in de hoofdrol. Via de (kleding) website www.webwinkel.toonworkz.nl kan men ook het speciale jubileum ‘150 jaar Kamperlijntje’ T-shirt bestellen, dat € 20,00 kost inclusief verzendkosten. Er zijn ook speciale gratis Kamperlijntje ansichtkaarten verkrijgbaar. Zo te zien echte aanraders voor treinliefhebbers die alles sparen als er maar een trein op staat.