Jij wacht toch?

Advertentie

Met behulp van filmpjes van soms bijna treinongelukken hoopt ProRail het bewustzijn over de gevaren te vergroten, aldus een woordvoerder. Het zijn videootjes via camera’s bij de overgangen en meldingen van machinisten en conducteurs.

Vaak bijna mis
,,Het gaat erg vaak bijna mis”, aldus een woordvoerder van ProRail. ,,Het zijn geen incidenten meer en het gevaar van de trein wordt te vaak onderschat.” Dagelijkse hebben machinisten met gevaarlijke capriolen te maken. Elk ongeval heeft grote gevolgen voor betrokkenen, zoals de machinist, de conducteur, incidentenbestrijders en hulpverleners.
Aanrijdingen zorgen voor vertragingen het is vaak voor de machinist een reden om te stoppen met de trein. De betreffende fietser of auto is vaak al gevlogen.
Ook uitgeverij W BOOKS (De uitgever van mooie treinenboeken) geeft een boek uit onder de titel: Tot het rode licht gedoofd is.
Het is levensgevaarlijk, zo nu en dan gebeuren er grote ongelukken bij spoorovergangen. In België, maar ook in Nederland steken ongeduldige voetgangers toch bij de gesloten slagbomen de overweg over. Plots komt uit het niets een trein aangestormd die de man of vrouw op een haar na mist. Infrabel plaatste de beelden op Facebook. “Elke dag zijn er mensen die niet kunnen wachten en een gesloten overweg toch nog oversteken. Soms loopt dat echt maar nét goed af. Maar de beelden helpen niet tot groot ongenoegen van Infrabel en ProRail. Maar beiden organisaties willen de weggebruikers bewust maken van het gevaar om een spoorweg over te steken wanneer de slagbomen gesloten zijn. WBOOKS brengt nu een boek op de markt wat over dit onderwerp gaat. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 90 procent van de spoorlopers mannen zijn tussen 18 en 34 jaar. De meeste mensen lopen over het spoor omdat het een kortere weg is of omdat ze bang zijn de onderdoorgang te gebruiken.
Er zijn twee soorten overwegen. De AHOB is de meest voorkomende spoorwegovergang van Nederland. De afkorting staat voor Automatische Halve Overweg Boom. De AHOB zorgt ervoor dat een spoorwegovergang aan weerskanten van de overgang afgesloten wordt. Hierdoor maken we het zo moeilijk mogelijk voor iedereen om toch over te steken als er een trein nadert.
NABO
Naast de AHOB bestaan er in Nederland ook onbewaakte overwegen. Hier worden de overwegen niet afgesloten door slagbomen. De onbewaakte overwegen zijn te vinden in gebieden waar relatief weinig mensen het spoor over hoeven te steken. Vaak is dit op onverharde wegen en paden. Deze overwegen zijn uitgerust met een Andreaskruis en waarschuwingsborden.
Op dit moment test ProRail zeven slimme ideeën om zowel bewaakte als onbewaakte overwegen beter veiliger te maken. Dit zijn innovaties die de weggebruiker attenderen op het feit dat hij/zij een onbewaakte overweg nadert, die waarschuwen dat er een trein aankomt of die de overweg beveiligen met een fysieke barrière.
Bij de aanleg van de eerste spoorlijnen in Nederland bestond er al een flink netwerk van bestrate en onbestrate wegen, die van belang waren voor het lokale en interlokale vervoer van mensen en goederen en waarover diligences, getrokken door twee of drie paarden, diensten onderhielden tussen de grotere plaatsen in het land. Zo begint het boekwerk “ Tot het rode licht gedoofd is” van auteur Carel van Gestel. Het was onvermijdelijk dat de aangelegde spoorlijnen hier en daar zo’n weg kruisten en daarmee grote gevaren met zich meebrachten. Het devies luidde: Wacht tot het rode licht gedoofd is.
En eigenlijk is dat vandaag de dag nog steeds het geval, ondanks de beveiliging waaraan in de loop der jaren steeds hogere eisen werden gesteld. Dit boek laat in schitterende foto’s een groot aantal spoorwegovergangen de revue passeren, van eind 19e eeuw tot heden. Van drukke overwegen in de grote stad, boeiende ontmoetingsplaatsen van trein- en wegverkeer en daarmee unieke tijdsbeelden, tot afgelegen overweggetjes op platteland, waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Maar hoe lang zal dat nog duren?
Tot het rode licht gedoofd is, is een visuele geschiedenis van een verdwijnend fenomeen: de spoorwegovergang.
ProRail gaat nog dit jaar minstens 25 onbewaakte overwegen aanpakken om ze veiliger te maken. Nu zijn er nog 113 van zulke overwegen en ProRail wil dat ze binnen vier jaar allemaal zijn verdwenen. Of dit de oplossing zal aandragen is de vraag. Een ding is zeker: Dit boek staat vol met foto’s zwart/wit en kleur van soms historische treinen op of bij een spoorovergang.
Bestellen van dit opvoedkundige boek bij de uitgever WBOOKS of bij je boekhandel. Het is een prachtig en nuttig cadeau voor de feestdagen.

 

Tot het rode licht gedoofd is
Auteurs : Carel van Gestel
ISBN :978 94 625 8270 5
Aantal pagina’s :168
Formaat : 21 x 28 cm
Illustraties : ca. 150
Uitvoering : Gebonden
Taal : Nederlands
Prijs : € 29,95

Wil u altijd op de hoogte zijn van ons laatste treinennieuws. Klik hier en geef u dan op voor onze GRATIS berichtendienst.