Eurostar vergeleek de reisgewoontes van Nederlandse en Britse vakantiegangers. Er werd niet gevraagd waarom men met de trein op vakantie gingen i.p.v met het vliegtuig. Dat had natuurlijk de trein geweest, maar waarom. Een van de antwoorden had zeker “je ziet meer als je niet vliegt”
Een droomvakantie ziet er anders uit voor Nederlanders dan voor Britten. Dat wordt duidelijk uit een recente internationale studie die Eurostar voerde naar de reisgewoontes van Nederlandse en Britse vakantiegangers.
De verschillen starten al voor het vertrek
Hoewel de verzekerde aanwezigheid van de zon voor zowel Nederlanders als Britten een vereiste is, liggen de prioriteiten bij het kiezen van een bestemming toch anders. Nederlandse reizigers kijken in de eerste plaats naar de rijke cultuur en beschikbare activiteiten ter plaatse. Britse toeristen plaatsen een goede lokale keuken voor de culturele rijkdom van hun bestemming. Volgens ons kijken de Nederlanders ook naar de prijs. Nederlanders zijn nu eenmaal zunig
39% van de Britten geeft aan te kiezen voor een bestemming die ze al bezocht hebben. Dat maakt hen meer honkvast dan de Nederlandse reizigers waar 31% dit aangeeft als reden bij het kiezen van een bestemming. Lokale keuken? Nee bedankt
Opvallend is wel dat Nederlandse toeristen iets minder geneigd zijn om de lokale keuken te proberen op hun bestemming. Maar als ze er voor gaan, gaan ze er ook compleet voor. Zo geeft 45% van de ondervraagde Nederlanders aan wel eens een gerecht te bestellen waarvan ze geen idee hebben wat het is. Ze zijn daarmee avontuurlijker dan de Britten waar 38% dit al aandurfde.
Een gezellig praatje met de locals
53% van de Nederlanders dompelt zich met veel plezier onder in de lokale cultuur op hun bestemming en maakt graag kennis met de lokale bevolking. Leven als een local spreekt Nederlandse reizigers dan ook erg aan. Zo doet 47% van hen er dan ook alles aan om zich niet te laten vangen door de zogenaamde ‘tourist traps’.
Nederlanders in het buitenland slaan graag een praatje met de locals. 77% van de ondervraagde Nederlanders vraagt tips aan de lokale bevolking. Dat is 25% meer dan bij Britse reizigers.
Dat verschil wordt nog groter in geval van problemen. 89% van de Nederlandse reizigers zou beroep doen op de lokale bevolking in geval van een probleem. Dit tegenover 66% van de Britten die de hulp inroept van de lokale bevolking in case of emergency.
De lokale taal proberen spreken lijkt voor Britse reizigers een no go, met meer dan de helft (51%) die zich hier niet aan waagt. 57% van de Nederlanders geeft daarentegen aan deze uitdaging wel aan te gaan wanneer ze op vakantie zijn in het buitenland.
Eerst relaxen dan cultuur opsnuiven
Het motto van Nederlandse vakantiegangers? Relax! 38% van de Nederlanders geeft relaxen aan als belangrijkste voorwaarde voor een perfecte vakantie. Het merendeel (60%) van hen geeft dan ook aan dat ze op vakantie het liefst geen concreet plan hebben en veel flexibiliteit. Ook al staat relaxen bovenaan hun to do list op vakantie, Nederlandse reizigers combineren hun rustmomenten ook graag met culturele activiteiten.
61% van de Nederlandse ondervraagden geeft aan de belangrijkste culturele plaatsen te bezoeken op hun vakantiebestemming. Een rijke cultuur en de beschikbare activiteiten ter plaatse zijn op zonnig weer na dan ook de belangrijkste redenen voor het kiezen van een bestemming bij Nederlanders. Voor Britse toeristen staat dit op de derde plaats. 55% van de Nederlandse toeristen zal tijdens zijn typische vakantie dan ook een kunsttentoonstelling of museum bezoeken. Ook muziek is belangrijk voor Nederlandse reizigers. 44% van hen geeft aan dat ze tijdens hun vakantie graag nieuwe muziek te ontdekken.
Zie meer van je bestemming dankzij Eurostar
Eén ding staat vast, alle reizigers willen het beste uit hun vakantie halen, wat dat precies wil zeggen, is duidelijk verschillend voor iedereen.
Eurostar lanceert zijn nieuwe campagne ‘je ziet meer als je niet vliegt’. Deze benadrukt de voordelen van onze dienstverlening: reizigers met hoge snelheid en op een comfortabele manier naar het hart van hun bestemming brengen zodat hun vakantie meteen van start gaat en ze meer uit hun reis kunnen halen.
De campagne benadrukt dat een reis met Eurostar het mogelijk maakt om meer van een bestemming te zien. Deze boodschap komt tot leven via hoofdpersonage Seymour de struisvogel die de bestemmingen van Eurostar verkent terwijl hij niet vliegt.
Deze online-enquête werd uitgevoerd door Atomik Research onder 5.015 volwassenen van 18 jaar en ouder uit het VK, België, Nederland en Frankrijk. Het veldwerk werd uitgevoerd tussen 12 en 16 september 2019. Atomik Research is een onafhankelijk creatief marktonderzoeksbureau dat door de Market Research Society gecertificeerde onderzoekers in dienst heeft en werkt conform de MRS-normen.