De Europese unie heeft 2021 tot jaar van het spoor bestempeld. Er zullen in dit jaar evenementen en initiatieven plaats vinden om het spoor algemeen, de bedrijven en de mensen in- en op het spoor werken onder de aandacht te brengen. Het spoor heeft volgens Stichting Freedom of Mobility een belangrijke waarde voor de mobiliteit en ziet een grotere aandeel in de totale mobiliteit in de toekomst. Alleen als het spoor/OV sector blijft vasthouden aan alleen rail/wiel systemen zal deze kans of doelstelling verzanden in technische en operationele hindernissen.
De spoorwegen zijn onderdeel van het geleide transport waar een voertuig volgens starre infra zich verplaatst. In dit geleide transport zijn grote ontwikkelingen die het spoor/OV wel die boost te kunnen geven. Niet ERTMS (beveiligingssysteem die de seininfo op een display in een treinvoertuig toont op basis van de eigen rijkarakteristieken van deze trein) of automatische treinen zijn een gamechanger, maar magneetzweeftreinen. Deze treinen zijn in staat op reistijden tussen steden, regio’s en luchthavens sterk te verminderen met veel lagere operationele kosten en daarmee regio’s en steden sociaal en economisch te betrekken.
Deze week is er ook de Railtech. Een beurs en congres voor de railsector. Helaas zijn magneetzweeftreinen geen onderwerp die grote aandacht heeft. De sector geeft hier mee aan dat de sector te conservatief is, niet vanuit visie kijken en daarmee kansen laten liggen voor de OVsector, steden, regio’s en zelfs voor een land. Dat is jammer en zelfs schadelijk.
De ontwikkeling van magneetzweeftreinen staat niet stil. De wortels van magneetzweeftreinen zijn in Duitsland en Groot Brittannië, maar vooral China en Japan zien de mogelijkheden van maglev techniek. Zij passen dan ook toe. Er zijn belangrijke ontwikkelingen waarvan er enkele worden opgesomd.
China heeft een ambitieus nationaal transport plan gepresenteerd voor de periode 202-2035. Het spoornetwerk gaat verder uitgebreid worden. Daarbij wil China ook de ontwikkeling van magneetzweeftreinen op basis van de Duitse Transrapid hogesnelheidsmaglev verder bevorderen. Deze treinen moeten met 600km/uur gaan leviteren tussen de verschillende steden. CRRC werkt hier mee samen met onder andere Thyssen Krupp Verder zal in steden in China de lowspeedmaglev verder geïmplementeerd worden. Daarbij wordt ook de TSB (Transport Systeem Bögl) van Max Bögl uitvoerig getest.
Testbaan in Lathen
China is bezig om de maglevtechniek verder te ontwikkelen. Daarbij wil het ook weer de testbaan in Lathen opnieuw in gebruik nemen.
Stichting Freedom of Mobility is zelf ook bezig om de magneetzweeftrein op basis van de Transrapid09 als ICmetro in Nederland te implementeren. Twee lijnen hebben de aandacht. De lijn Almere-Utrecht-Breda en de Luchthavenlijn. Ook deze stichting ziet graag dat de testbaan in Lathen weer open gaat om technische en operationele vragen te beantwoorden en het publiek weer enthousiast te maken voor deze treinen.
In Rusland onderzoekt men of er een magneetzweeftrein tussen Moskou en Sint-Petersburg kan leviteren. In dit onderzoek willen de Russische wetenschappers de magneetzweeftreinen vergelijken met de conventionele hogesnelheidstrein.
Amerika zijn er plannen voor een magneetzweeftrein tussen de steden Washington DC en Baltimore. Deze magneetzweeftrein en de bijbehorende infra zal dan op basis van de Japanse JR maglev zijn.
Elf en twaalf november is er het Internationaal Maglev congres in Changsha, China. Stichting Freedom of Mobility wil daar een presentatie houden over Maglev in Nederland. Of het daadwerkelijk doorgaat hangt af hoe de Coronapandemie zich verder ontwikkeld en hoe succesvol het vaccinatie beleid is.
Meer magneetzweeftrein nieuws kunt u vinden om de website van de International Maglev Board. U kunt zich daar ook abonneren op de nieuwsbrief.
Wetenschapsjournalist Rijkert Knoppers heeft een boek geschreven over de magneetzweeftreinen. Het is een makkelijk geschreven en toegankelijk boek en er wordt ingegaan op de geschiedenis, techniek, inpassing, projecten en kosten van magneetzweeftreinen. Dit boek is te verkrijgen bij de betere boekhandels en internetsites.
Het is niet meer de vraag of magneetzweeftreinen er komen, maar wanneer. Het is een flinke versterking en verbetering van het spoor/OV product. Nu moet alleen de spoorsector het zelf nog inzien. Het Europese jaar van het spoor is daar een mooie aangelegenheid voor.
Wouter van Gessel
Voorzitter van Stichting Freedom of Mobility.
Vertegenwoordiger van de International Maglev Board.
Copyright foto’s en video: The International Maglev Board
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.