Introductie nieuwste versie Intercitydubbeldekker

Festiviteiten 100-jarig bestaan Station Haarlem

Introductie nieuwste versie Intercitydubbel-dekker

Het monumentale station Haarlem bestaat 100 jaar. Daarom organiseren trotse Nsmedewerkers, die zelf op het station in Haarlem werken, op zaterdag 30 augustus 2008 een feestelijke dag voor bezoekers. Op die dag wordt ook de nieuwste versie van de Intercity dubbeldekker gepresenteerd. De nieuwste generatie Intercitydubbeldekker is deze dag te bezichtigen op een van de opstelterreinen. Een noviteit is dat deze trein is voorzien van biotoiletten. In een tank onder de trein zetten bacteriën het afval uit de WC om in schoon water dat tijdens de rit zonder problemen geloosd kan worden. Deze nieuwste NS-trein gaat heel zuinig om met energie: bij het remmen wekt ze elektriciteit op die via de bovenleiding wordt overgedragen aan andere treinen in de buurt, die deze energie weer gebruiken om te rijden. De trappen in de treinen zijn breder dan vorige versies en airconditioning en verlichting zijn sterk verbeterd. De stoelen in de 1e klas zijn voorzien van leren bekleding. Onder de stoelen zitten stopcontacten voor het gebruik van laptops en andere apparatuur. Opvallend vormgegeven detail is het individuele leeslampje aan de stoelen in de 1e klas. De glazen wanden en deuren zijn voorzien van kunstuitingen, geïnspireerd door de natuur.
Festiviteiten
Rond 9.45 uur arriveert Aad Veenman, president-directeur van NS, met een historische trein op het station. Hij wordt daar verwelkomd door burgemeester Schneiders van Haarlem. Om 10.00 uur geven zij samen het startsein voor de ballonnenwedstrijd met 100 schoolkinderen van Basisschool De Kring. Hierbij zijn mooie prijzen te winnen.
Introductie nieuwste versie Intercitydubbeldekker. Op deze dag rijden van 10.00 en 17.00 uur tussen Haarlem en Zandvoort twee keer per uur historische treinen: de stoomtrein of de oudste nog rijdende elektrische trein van NS, de ruim 80 jaar oude Blokkendoos genaamd Jaap.
Op en rond het station zijn diverse festiviteiten georganiseerd. Er wordt een programmaboekje uitgedeeld aan bezoekers met daarin een rondleiding langs bezienswaardigheden van het station. Op het middenperron is een expositie over het station van toen tot nu. Er lopen mensen over het station in kledij en uniformen van vroeger. In de centrale hal maakt een fotograaf ’s middags gratis nostalgische foto’s. Ondernemers op het station hebben aantrekkelijke acties geregeld. Op de twee terreinen in de omgeving van het station zijn historische en moderne treinen te zien, waaronder een bij NedTrain in Haarlem gemoderniseerde Intercity en de nieuwste Intercity Dubbeldekker voorzien van o.a. biotoiletten. Ook de nieuwe Traxx-locomotief met Intercityrijtuig van NS Hispeed is te bezichtigen. Deze locomotief wordt geleidelijk ingezet voor de bestaande Intercity Brussel en straks op de Hogesnelheidslijn. Voor kleine kinderen rijdt er ook een mini-treintje. Op de spoormarkt zijn kleding, emblemen en modeltreintjes te vinden.
Haarlem 100 jaar wordt mogelijk gemaakt door een aantal partijen:
NS, NedTrain, ProRail, Spoorwegmuseum, KLPD, Regiopolitie, StoomStichting Nederland (SSN), Stoomtram Goes – Borssele (SGB), Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM), Werkgroep IJmuider Spoorlijn (WIJS), Stichting tot behoud van “Weg en Werken”, Stichting Mat ’54 Hondekop-4 en firma Metselaar Brandbeveiliging en firma J.B. Pel en Zonen, marktkramen.

%d bloggers op de volgende wijze: