De eerste testtrein van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) is het land binnengereden. Om 05:15 uur passeerde deze de Duits-Nederlandse grens bij Oldenzaal. Na een periode van testen in het buitenland starten Alstom, ProRail en NS nu met het testen, toelaten en opleiden in Nederland. Doel is een betrouwbare introductie van deze nieuwe trein voor onze reizigers. NS verwacht dat de eerste reizigers in de loop van 2021 kunnen instappen in de nieuwe Intercity.
Machinist Kenny Kitzen uit Holtum reed eerder al in de trein op een testcircuit in Tsjechië: “Het is een fantastische ervaring om in de nieuwe Intercity te rijden. Samen met mijn collega’s hebben we al getest op het testcircuit in Tsjechië, dat smaakte direct naar meer. Het is gaaf dat we nu in Nederland aan de slag kunnen en veel kilometers kunnen maken met de trein zodat deze straks klaar staat voor onze reizigers.”
Als programmamanager is Maarten Bakker verantwoordelijk voor de introductie van de ICNG: “Het is een belangrijke mijlpaal dat deze eerste testtrein hier nu is. Daarmee komt het reizen met de nieuwe Intercity weer een stap dichterbij. Door COVID-19 is het een bijzondere periode want landsgrenzen zijn dicht en fabrieken zijn gesloten. Hierdoor verschuift de testplanning en het tempo waarin de nieuwe treinen gebouwd worden. We weten niet wat de uiteindelijke impact gaat zijn van COVID-19, maar de inzet blijft dat reizigers in 2021 kunnen instappen.
Testen, testen, testen
Alstom, ProRail en NS beginnen met het Nederlandse deel van het test- en toelatingsprogramma, de opleidingen van monteurs, conducteurs en machinisten en het NS Proefbedrijf, waarbij alle processen in Nederland die zich rond de toekomstige inzet van de trein gaan afspelen uitvoerig worden getest. Kinderziektes worden door dit uitgebreide testprogramma zoveel mogelijk al opgespoord en opgelost voor de eerste reizigers instappen en zo wordt overlast voor de reiziger zoveel mogelijk beperkt.
De komende weken worden in Noord-Nederland de eerste ervaringen opgedaan. Zodra dit succesvol is afgerond, start het testen op de hogesnelheidslijn (HSL) en in de rest van Nederland. In het begin van het programma worden de testritten met name ’s nachts uitgevoerd. Later volgen ook testritten overdag. Eerst een periode zonder reizigers en later met reizigers.
Inzet nieuwe Intercity
De nieuwe Intercity vervangt onder andere de locomotieven met rijtuigen op de HSL die aan het einde van hun levensduur zijn. De eerste treinen gaan rijden in de huidige IC Direct-dienstregeling op het traject Amsterdam – Rotterdam – Breda. Daarna volgt het traject Den Haag – Eindhoven. NS wil de nieuwe Intercity’s in de toekomst ook gaan inzetten op een nieuwe rechtstreekse treinverbinding van Breda en Rotterdam – via Amsterdam Zuid – naar Zwolle, Leeuwarden, Assen en Groningen. Binnenkort de eerste foto’s van de testen op deze Treinennieuws.nl site. Brom: NS
Deze video heeft Hildebrand van Treinreiziger op de Facebook Treinennieuws groep gedeeld.