Intercity Amsterdam-Heerlen-Aken voor zomer?

De kans is groot dat je binnenkort op het station van Aken, naast de Arriva trein ook een NS Intercity ziet staan.
Voor de zomer neemt D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven een besluit over een mogelijke intercityverbinding Amsterdam-Eindhoven-Heerlen-Aken. Dat zei ze in een vergadering van de Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur. Volgens de staatssecretaris is een haalbaarheidsstudie bijna afgerond.

Twijfel
“De lijn is kansrijk maar niet alle finesses zijn beslecht”, aldus de staatssecretaris. Tegelijk noemde ze de verbinding heel belangrijk voor de sociaal-economische integratie in de regio. CDA-statenlid Mustafa Amhaouch uit Panningen vond het vreemd dat de staatssecretaris nog ‘ruimte voor twijfel laat omdat er heldere afspraken zijn gemaakt over de intercity-verbinding.’ Ook wees hij erop dat het spoor van Heerlen naar Aken ervoor is aangepast. “Kan de staatssecretaris die twijfel wegnemen zodat we rustig kunnen slapen?”, zo vroeg hij zich af.

Sowieso verbetering
Maar Van Veldhoven ging daar niet echt op in. Ze stelde wel dat de verbinding Heerlen-Aken in ieder geval gaat verbeteren omdat vervoerder Arriva een sneltrein gaat laten rijden op het traject als de intercity toch niet haalbaar zou blijken.

Uit het vliegtuig
Ook SP-Tweede Kamerlid Cem Laçin hamerde op het belang van de intercityverbinding. “Aken is een internationaal knooppunt voor treinen. Daarom is een snelle verbinding vanuit Amsterdam via Eindhoven van groot belang als we mensen uit het vliegtuig en in de trein willen krijgen”, aldus Lacin.

Bron: 1Limburg – Nieuws en Sport uit Limburg Jean van Hoof – Foto: van een NS  intercity trein (Mik Snitselaar).

6 Comments

  1. Er is nog geen enkel intercity materieel toegelaten voor dit soort diensten. Wel de Flirt 3 MS, maar die kun je moeilijk een intercity noemen, eerder een interstatie. Toelating kost minstens een jaar. Hoe denkt de staatssecretaris dit op te lossen? VIRM is ooit voorbereid voor inbouw van een wisselspanning installatie (bedoeld voor 25 kV 50 Hz), maar kan natuurlijk aangepast worden voor een 15 kV 17 Hz installatie. Bij mijn weten is de engineering hiervan nog niet eens gestart.

  2. Zouden er, zoals de foto suggereert, VIRMs gaan rijden tussen Aken en Heerlen?

  3. Wij hebben er een foto van een Intercity erbij gezet, maar volgens de staatssecretaris is een haalbaarheidsstudie bijna afgerond. Dus dat is ook nog niet bij ons bekend.

  4. Zorg maar eerst dat het traject Heerlen naar Landgraaf snel dubbelsporig wordt en er een extra wissel op het station van Heerlen komt en laat dan een aangepaste ICNG ook geschikt gemaakt worden om behalve met 1500 volt ook met 15 KV op het Duitse traject gaan rijden. Met de huidige VIRM en ICM koplopers is dit laatste niet mogelijk en tot slot alles ook reizen met een OV chipkaart ook op het Duitse traject zoals nu met Arriva RE18 mogelijk is anders zet men er weinig zoden aan de dijk neer.

  5. Er zal te weinig aanbod zijn aan reizigers om zowel de NS trein als de Arriva trein enigszins rendabel te Krijgen . Momenteel rijdt Arriva wel tot Aken vanuit Maastricht en in de toekomst door tot Luik. Waarom deze geldverspilling ?? Beter de verdeling maken NS van Eindhoven door laten rijden via Venlo naar Dusseldorf en Arriva het 3-landen trajekt Aken-Maastricht-Luik laten behouden evt. met hogere frekwentie.

  6. Ben het volstrekt met je eens Joop ! Jaren geleden reden IC treinen van Den Haag CS door naar Duitsland via Venlo en kon men in Eindhoven overstappen naar Heerlen of doorrijden naar Duitsland. Met een spoorverdubbeling tussen Landgraaf en Heerlen kan Arriva straks zelfs 2 keer per uur naar Aken rijden en een goede en korte overstap geven op de IC naar Amsterdam en voor mensen naar Landgraaf zijn zelfs nu al twee opties aanwezig 1)of vooral ’s avonds overstappen in Sittard en 2) als de IC uit Amsterdam vertraagd is en geen aansluiting geeft op de stoptrein naar Kerkrade, is doorrijden naar Maastricht en op de sneltrein RE 18 naar Landgraaf een mogelijkheid die ik recentelijk nog heb kunnen doen. Sterker nog, de 3 landen FLIRT LIMEX treinen zijn al geschikt om o.a. op het Duitse net te rijden, NS heeft daar nu niet direct en op korte termijn het juiste materieel voor. Of is hier sprake van een prestige kwestie terwijl de verbinding sinds 27 januari 2019 er al ligt en als men met een IC in Heerlen aankomt een “crossover” overstap binnen drie minuten heeft naar Aken van spoor 5 naar spoor 4 …

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.