InnoTrans, de grootste beurs voor openbaar vervoer, waar de afgelopen vier dagen tienduizenden bezoekers zich hebben laten voorlichten, over wat er allemaal te koop is op gebied van vervoermiddelen op rails. Dat is heel wat. De beurs was een groot internationaal station. Of het nu smal-, normaal- of breedspoor was, men kon het zien. Van stoom tot hybride, alles was op InnoTrans, die om de twee jaar in de Duitse hoofdstad wordt gehouden. Nee van een kredietcrisis is hier niet veel te merken. Het treinverkeer wordt nog veel sneller, schoner en comvertabeler. De tram en de trein voor het regionale verkeer, groeien steeds meer naar elkaar toe. Al behouden de trams hun bestaande lengte, het comfort wordt op heel wat punten verbetert. Zit de NS nog steeds te bakkeleien over wel of geen WC, in de nieuwe Alstom tram “ter pays de la lore” die nu in Frankrijk rijdt, is gewoon voorzien van een prachtig ruim privé kamertje, daar kijken ze niet op een zitplaatsje meer of minder. De Europese bouwers doen het bijzonder goed, maar het verre oosten zit niet stil. Japan, China Korea enz. ieder land heeft wel een treinenfabrikant. En niet te verwaarloze aantal treinen en trams uit het voormalige oostblok, allemaal juweeltjes.
Hieronder een foto impressie. Foto: Emanuel Damsteeg voor Treinennieuws.nl en Treinreiziger.nl








