De grootste spoorweg beurs, InnoTrans 2010 in Berlijn van 21 tot met 24 september, opent volgende week zijn deuren, om de bezoekers al het nieuws te laten zien van voertuigen op de rails, maar de InnoTrans is tevens de ontmoetingsplek voor de transportindustrie. Om elkaar te vertellen en te laten zien wat zij allemaal geleverd hebben. De hoogtepunten van alle diverse spoorwegfirma’s zullen wij, voor zover ze bekend zijn, op Treinennieuws.nl publiceren en misschien wel rechtstreek van af de beurs laten zien. Wij beginnen in willig keurige volgorde met Siemens, Bombardier en Stadler. Er wordt vaak de term binnen en buiten gebruikt. Binnen dat spreekt voor zich natuurlijk in de hallen te zien. Buiten dat is een speciaal sporen gebied.
Veel treinen op een rijtje
SIEMENS
We beginnen met Siemens, zij presenteren hun treinstellen voor de Luchthaven spoorverbindingen en forenzenvervoer. Door gemakkelijk en snel te reizen van en naar het vliegveld – met spoorgebonden openbaar overdracht, de eco-vriendelijke alternatief voor bus, taxi en eigen auto, waarbij passagiers en hun bagage naar hun bestemming veilig, betrouwbaar en met alle comfort. Maar naast dit regio vervoer zijn er natuurlijk ook de High Speed Rail nieuwigheden, zoals de vertrouwde ICE treinstellen. Bij veel toonaangevende oplossingen is Siemens betrokken, zoals bij hoge snelheid vervoer per spoor over de hele wereld, met o.a de Velaro hogesnelheidstrein.
Vectron, is het nieuwste model van de nieuwe generatie locomotieven met motoren die het beste in betrouwbaarheid en flexibiliteit zijn, voor elk vervoer. Transnationale, zuinig en milieuvriendelijk, aldus Siemens
Maar Siemens is ook met trams en light rails treinen, met o.a de nieuwe 100 Avenio, in Berlijn present. Siemens bouwt al meer dan 125 jaar elektrische trams. Met hun uitgebreide expertise, hebben zij herhaaldelijk vooruitgang in deze technologie weten te bewerkstellen. Dankzij de jarenlange ervaring en de kennis die zij opgedaan hebben in de afgelopen jaren zijn ze een sterke partner in de ontwikkeling van dit soort voertuigen.
Avenio – Lage vloer trams, zoals de ULF (Ultra Low Floor) is de tram met de laagste instap ter wereld – zo laag dat geen platform nodig is. Dit betekent optimaal comfort aan boord, hetgeen met name een voordeel voor de ouderen, rolstoelgebruikers en ouders met kinderwagens, net als de vlakke vloer in de wagen. Het grote aantal deuren maakt snel in en uitstappenmogelijk voor de passagiers – en met rijsnelheden tot 70 km per uur, is het gemakkelijk kortere reistijden te bereiken. De lokale vervoeder in Wenen, de Wiener Linien gekocht al150 ULF trams in de jaren 1990. Dankzij het succes werden nog eens 150 ULFs bij besteld.
De Combino tram, met ook een 100% lage vloer in, is speciaal ontworpen voor stedelijk gebruik met een smalle straten, scherpe bochten en korte rij afstanden tussen de haltes.
S70 – Light Rail Transit werd ontwikkeld voor de Amerikaanse markt – en is een concept voor twee toepassingen. Het kan worden gebruikt als Light Rail voor een snelle, comfortabele binnenstad service, of als een regionale spoorlijn, het koppelen van stad en regio, zonder overstappen. Beide oplossingen zijn gebaseerd op dezelfde geavanceerde concept, design en biedt daarmee maximale flexibiliteit. De S70 is ook met een lage vloer constructie uitgevoerd.
VAL ( Vehicule Automatique Leger) is een volledig geautomatiseerd light rail die wordt gecontroleerd door een Operations Control Center . Sinds de introductie in 1983 is het VAL -systeem voortdurend verbeterd en geperfectioneerd, met regelmatige verbeteringen in zowel comfort en veiligheid. Het systeem beschikt over korte trein interval tijden (minder dan een minuut), snelheden tot 80 kilometer per uur en snelle acceleratie met korte remafstanden.
BOMBARDIER
Onder het thema “The fastest way to save the planet”, zal Bombardier dit jaar wederom haar innovatieve op grote schaal tonen, door middel van talloze oplossingen voor de toekomst van duurzaamheid in het transport. Dit jaar zullen zij onder andere het succesverhaal van onze ZEFIRO hogesnelheidstreinen presenteren. Een ander onderwerp is het Eco4 product met milieuvriendelijke en efficiënte technologiën, waaronder het PRIMOVE systeem voor contactloze energietoevoer voor trams en onze hybride ALP-45 locomotieven voor Noord-Amerika. “Het klimaat is geschikt voor treinen” – dat is ons motto bij Bombardier Transportation . De BOMBARDIER Zefiro 380 trein, is de prestaties van een super -high-speed trein met de BOMBARDIER Eco4 technologie- en personenvervoer, milieuvriendelijk ontwerp. Ervaring met interactieve 3D-technologiën, Bombardier ’s visie op de toekomstige mobiliteit. “De toekomst van mobiliteit “is het motto van de InnoTrans 2010. Bombardier is een leider op het gebied van duurzame mobiliteit en producten te ontwikkelen die een belangrijke bijdrage leveren aan het beschermen van ons milieu. Een wereldwijde leider in technologie spoor. Bombardier is de industrie voorloper bij de bevordering en ontwikkeling van de ecologische voordelen van het vervoer per trein. De innovatieve BOMBARDIER Eco4, gebaseerd op de vier hoekstenen van energie, efficiency, economie en ecologie en wil een energie- besparing van maximaal 50 procent behalen. Uniek afweging van de vier ” E ” Eco4 technologiën zijn opgenomen in de laatste spoor projecten, zoals het BOMBARDIER OMNEO en BOMBARDIER TWINDEXX dubbeldeks treinen, de BOMBARDIER Zefiro 380 met zeer hoge snelheid treinen of zelfs ALP-45 Dual Power locomotieven. Vandaag, zijn er totaal vijftien Eco4 producten.
De Zefiro 380 trein wijst de weg naar de toekomst van het vervoer per spoor en technologie. Op het buitenterrein staat de eerste full-scale mock-up van de cabine wagen. Het voertuig met 3D- displays interieur zal worden getoond, waarbij bezoekers op de InnoTrans kans hebben om zich volledig de ervaring van de eindeloze mogelijkheden voor het interieur regelingen. Het Zefiro concept is al groot succes. Met de Zefiro 250 treinen die in betrouwbare dienst sinds 2009 en de Zefiro 380 reeds in volgorde van het Chinese ministerie van Spoorwegen waarde van meer dan 1 miljard euro. De V300ZEFIRO , die snelheden tot 360 km kan bereiken / h is ook geselecteerd door Trenitalia als de meest gewenste oplossing voor Italië. De Zefiro 380 is voorbestemd om een van ’s werelds snelste, meest economische, meest eco- vriendelijke VHS treinen in commerciële exploitatie, met de hoogste capaciteit van alle bestaande VHS trein. Onderbrengen een snelheid prestaties variërend 250 tot 380 km / h, zijn uiterst flexibele wijze kunnen worden aangepast aan de behoeften van de markt, die van essentieel belang is voor steeds complexere operaties van vandaag spoor. Zeer hoge snelheidstrein. Het nieuwe product om neo is ontworpen voor dubbeldeks treinen en ontwikkelt voor de Régio2N project in Frankrijk. Deze nieuwe generatie van de treinen onderscheidt zich door een zeer hoge mate van comfort, toegankelijkheid en transparantie. De treinen zijn gelede elektrische treinstellen met brede carrosserieën, die afwisselend enkel- en dubbeldekwagens in dezelfde trein hoogte. Deze innovatieve architectuur creëert een open en continue leefruimte, liep door specifieke gebieden, die het mogelijk maken voor iedereen om de sereniteit te vinden, gezelligheid en diensten die zij verwachten.
BOMBARDIER ALP-45 Dual Power locomotief op de InnoTrans buitenterrein, illustreert de functionaliteit en voordelen van de MITRAC Hybride voortstuwing technologie voor Dual Power locomotieven. Deze technologie is vooral geschikt voor hoge betrouwbaarheid, zuinigheid, flexibiliteit en milieuvriendelijkheid op de rails te netwerken die slechts gedeeltelijk geëlektrificeerd voldoen. Voor het eerst in noord-amerika, een locomotief zal kunnen functioneren onder zowel diesel vermogen en wisselstroom elektrische stroom van overhead bronnen. Het flexibele systeem van de macht in staat zal stellen de locomotieven te opereren in het gehele NJ Transit en AMT spoorwegsystemen, die zowel elektrische en niet – geëlektrificeerde lijnen.
De nieuwste ontdekking van BOMBARDIER de Movia metro voor de London Underground Deze nieuwe voertuigen zijn voorzien van air conditie in de reizigerscompartimenten en dat is voor het eerst ooit in de Londense ondergrondse.
De laatste BOMBARDIER TRAXX diesellocomotief zullen ook te zien zijn op de InnoTrans 2010. Met een zeer modulair ontwerp dat in staat is om aan te passen aan de complexe behoeften van spoorwegondernemingen, TRAXX locomotieven zijn de meest gebruikte locomotieven in Europa. Dit product concept is afgeleid van de Duitse BR 185 en omvat de TRAXX F140 en de TRAXX P160 . TRAXX locomotieven nemen conventionele automatische treinbeveiliging systemen alsmede ETCS, zorgen lage operationele kosten en hebben het voordeel van de lange termijn beschikbaarheid van reserveonderdelen en een wijdverbreid service netwerk. “Het klimaat is geschikt voor treinen ” – dat is het motto bij Bombardier Transportation
STADLER
De Stadler Rail Group is op de internationale InnoTrans 2010 beurs in Berlijn aanwezig onder het motto ” Wij maken de ZUGkunft” aanwezig in Hal 2.2 met een trein en drie trams.
Flirt voor de Noorse Staatsspoorwegen ( NSB) Deze FLIRT wordt voor het eerst aan het publiek gepresenteerd. Hij heeft vijf delen en heeft een maximale snelheid van 200 km per uur. De trein is ontworpen voor temperaturen van -40 ̊ C, wat betekent dat het heeft een ingebouwde airco warmte terugwin systeem en een ventilator kachel en vloerverwarming in de hal. De Noorse Staatsspoorwegen heeft 50 Flirt treinen besteld, 26 voor op het voorstedelijk spoorwegnet van Oslo en 24 treinen op de inner regionale verkeer in het zuiden van Noorwegen in gebruik is.
Doppelstocktriebzug voor de Zwitserse federale spoorwegen (SBB) De eerste “Doppelstocktriebzuges” werd op 4 Juni van dit jaar, aan de SBB in Altenrhein (Zwitserland) gepresenteerd. De Stadler Rail Groep heeft slechts 21 maanden na ondertekening van het contract met de SB (augustus 2008) deze treinstellen ontworpen en gebouwd. Sindsdien zijn nog eens vier dubbeldekkers besteld. De particuliere Oostenrijkse Western Railway bestelde zeven treinen voor de Intercity Vervoer tussen Wenenen- Salzburg. Bij de ODE (oost-duitse Eisenbahn GmbH) gaan 16 van deze dubbeldeks treinen rijden op de light rail spoorlijn Berlin- Brandeburg, terwijl de BLS 28 treinen bestelde. En de Zwitserse Nationale Spoorwegen nog eens 24 voor het Gewestelijk Expresse Transport besteld.
Ook de GTW (GTW 2/8) loopt als een trein, namelijk de Graz- Bahn presenteert deze Zwitserse firma de 4e Generatie van dit type al. Voortdurend is de GTW verbeterd, zowel om te voldoen aan behoeften van de klant meer optimaal en de andere aan de nieuwe normen kan vervullen. Graz heeft 13 GTW besteld die aan het einde van 2011 komt op de routes Köflach Graz en Graz- Wies – Eibiswald in de zuidwestelijke deelstaat Stiermarken in dienst komen.
Stadler Pankow GmbH uit het Noorse Bergen heeft vijfdelige trams besteld. Exploitant Bybanen gaat rijden op de nieuw aangelegde tramlijn met Vario 17 wagens.