Hyperloop One ook testcentrum in Europa

Schreven we gisteren dat het Canadese bedrijf Transpod, tegen het einde van volgend decennium een eerste commerciële hyperloop-verbinding wil lanceren en een test centrum voor haar Hyperloop in Frankrijk plande, nu schreef Spanje Vandaag dat de nieuwe supersnelle concept-trein Virgin Hyperloop One een testcentrum in Spanje krijgt.

MÁLAGA – De Spaanse overheid en de ontwikkelaars van de Virgin Hyperloop One trein hebben een overeenkomst bereikt om een speciale testfaciliteit te openen in de provincie Málaga in Andalusië. Na maanden van overleg is overeengekomen dat de Spaanse trein onderhoudsmaatschappij Adif een oud teststation gelegen in de gemeente Bobadilla ter beschikking stelt en dat de overheid 126 miljoen euro staatssteun geeft.
In totaal zal men in de in 2020 te openen Europese testfaciliteit voor de Virgin Hyperloop One ruim 430 miljoen euro gaan investeren en zal het geheel 19.000 m2 in gebruik gaan nemen en honderden directe en indirecte banen op gaan leveren. Het Amerikaanse bedrijf wil van de basis nabij Antequera een Europese vestiging maken om onderdelen van het hyperloop-systeem te maken, testen en certificeren.
Hyperloop One koos voor Spanje vanwege de robuuste transport, luchtvaart en high-tech sector en het talent in de regio. De keuze voor Spanje is toch opvallend aangezien Hyperloop One het afgelopen jaar de hele wereld over ging om te kijken welke landen interesse zouden hebben in de hyperloop. Ook Nederland had interesse in een groots opgezet testcentrum.
Andere testcentra
Hyperloop One heeft al een testcentrum in Nevada, Verenigde Staten. Daar staat het snelheidsrecord voor de hyperloop op 387 km per uur. Hoewel dat record werd verbroken bij de laatste hyperloopwedstrijd van SpaceX ging het bij die match om een schaalmodel. Hyperloop One gebruikt pods op ware grootte in hun vacuümbuis.
Het testcentrum in Spanje is niet het eerste hyperloop-testcentrum. In Frankrijk begon men in april 2018 met de bouw van een vacuümbuis en ook in Nederland ligt bij Delft een hele korte buis. Het testcentrum nabij Antequera wordt echter wel het grootste centrum van Europa en wellicht een van de belangrijkste in de toekomst.
Wat is de Virgin Hyperloop One
Hyperloop-treinen kunnen hoge snelheden bereiken door de bijna-vacuüm tunnels waar ze doorheen rijden. Daardoor ontbreekt luchtweerstand en kunnen de treinen in theorie veel harder dan traditionele magneettreinen.
Het concept van de Hyperloop werd in 2012 voorgesteld door Elon Musk, directeur van Tesla en SpaceX. Musk schreef later een wedstrijd uit om van zijn idee werkelijkheid te maken, maar ook andere bedrijven zijn met het idee aan de slag gegaan, waaronder Hyperloop One. In 2017 sloot Richard Branson van Virgin zich aan bij het project en werd de naam omgetoverd naar Virgin Hyperloop One na een investering van 85 miljoen dollar. Bron: Spanje Vandaag   Op YouTube staat deze video :