Hybride krachtpatsers Nina en Lena in aantocht

Advertentie

EuroDual loc ‘Lena’ onderweg (foto VTG Rail Logistics Deutschland GmbH)

VTG Rail Logistics Deutschland GmbH – een grote onderneming in Duitsland op het gebied van spoorwagenverhuur en -logistiek – heeft samen met spoorwegdochter Retrack een contract afgesloten met locomotiefverhuurder European Loc Pool (ELP). Het betreft de levering van vier EuroDual locs. Het zijn hybride krachtpatsers, die èn als diesel èn als elektrische locomotief kunnen dienstdoen. Ze zijn in staat op de hoofdroutes tot 30% méér tonnage te vervoeren, dan de huidige tractievoertuigen. De goederentreinen kunnen daardoor tot 740 meter worden verlengd. Twee EuroDuals, die de namen Nina en Lena kregen, voerden begin februari geslaagde testritten uit. In het eerste kwartaal van 2021 kan Retrack de eerste exemplaren tegemoet zien.

Minder CO2

De zesassige EuroDuals hebben bij gebruik van de dieselinstallatie een vermogen van 2,8 megawatt en onder de bovenleiding niet minder dan 6 megawatt. Dit maakt ze bij uitstek geschikt voor zware goederentreinen. Door goede inzet van de twee tractievormen zijn de hybride locomotieven bovendien in staat de CO2 uitstoot te reduceren.
Retrack heeft het voornemen de nieuwe locomotieven te gebruiken voor de grote Europese routes.

Eerste tien besteld

European Loc Pool (ELP) is een nog jong leasebedrijf voor locomotieven, opgericht in 2018 en gevestigd in het Zwitserse Frauenfeld. De onderneming focust zich op zesassige hybride locomotieven. Zij heeft bij Stadler tien EuroDual locomotieven besteld en een raamverdrag ondertekend voor de levering van honderd locs. Inmiddels zijn leasecontracten afgesloten in vier Europede landen. ELP richt zich vooral op spoorwegbedrijven en ondernemingen op het terrein van de logistiek. Bron: persbericht ELP/VTG

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie