Modeltreintje verliest het van de laptop, schreef de Telegraaf vorige week. Wij vinden dat dit eigenlijk de schuld is van de modelspoorders zelf is, die nu klagen dat er steeds minder winkels komen. Treintjesfanaten moeten een traantje laten nu een van de bekendste modelbouwwinkels van Nederland, Wapstad in Rijswijk, na ruim zestig jaar de deuren noodgedwongen sluit. Is dat wel zo?
Gebruikte de modelspoorder deze geweldige zaak ook niet als “etalage” voor het Internet? Ook Wapstad heeft door de verkoop via internet geen bestaansrecht meer. De ene na de andere winkel moet worden gesloten (V&D / Blokker / Marskramer) of verbouwd tot kijkwinkel (Mediamarkt). Zaterdag ziet het zwart van het publiek in de winkelstraten, dan vlug naar huis een op internet kijken waar het desbetreffende artikel het goedkoopste is en dan bestellen. In de meeste gevallen is het de volgende dag in huis. Ja, internet kan een uitkomst zijn.
Vele winkels, waaronder modelbouwwinkels in Nederland, zullen het dit jaar niet halen. Het is maar gelukkig dat in Houten de Modelspoorbeurs blijft bestaan. Daar kan je eens in de 6-8 weken op zaterdag heerlijk rond hangen en je wensen kenbaar maken. De nieuwste modellen zijn hier ook te koop of te bestellen net als in de winkel. Heel veel winkels uit Nederland staan hier naamloos, kompleet met testbanen. Alle schalen zijn te koop. Van Z tot LGB van analoog tot digitaal. Maar ook boeken, DVD’s en tijdschriften. Kortom alles wat de modelspoorder interesseert. Al heeft de Modelspoorbeurs in Houten haar negatieve naam als “rommelbeurs” al lang niet meer, toch zijn veel modelspoorwinkels nog niet overtuigd dat “Houten” een geweldig alternatief is voor de terugloop in hun winkel. Hier kan de koper meestal de nieuwste modellen zien en goedkoper kopen. Dit komt niet omdat het duistere zaken zijn, maar een kraam is nu eenmaal goedkoper dan een winkelruimte.
Wapstad eigenaren zeggen: We moeten ook realistisch zijn: we hebben te maken met een uitstervend ras. Jongeren van nu hebben liever een telefoon of laptop”. Is dat wel zo? Als je ’s avonds naar de televisie kijkt, wordt je in elk reclameblok aangemoedigd om een smartphone te kopen of “gratis” in een telefoonwinkel op te halen. Wordt er ooit reclame voor treintjes, zoals voor de smartphones de televisie gemaakt? Nee, dat vinden de producenten niet nodig. Het bijna faillissement van Märklin heeft ook niet veel goeds aan bijgedragen voor de koper van treintjes. Deze zijn flink in prijs gestegen. Alleen dat andere merken zoals Rocco, Fleischmann en PIKO werden goedkoper en maar gingen zelf ook online. Menig winkel heeft een zeer uitgebreid assortiment op internet staan. Märklin ontdekte afgelopen najaar (Sinterklaas en Kersttijd) eindelijk na 150 jaar, de televisiereclame in Duitsland voor de kleinste onder ons met My World treinen. Maar deze TV-spot werd niet in Nederland uitgezonden.
Op beurzen schitteren Märklin en ander fabrikanten altijd door afwezigheid. Misschien gaat daar nu eindelijk eens verandering in komen, want er zijn genoeg jongeren die het fantastisch vinden alles digitaal te laten werken. Dat laatste is nu juist een rede om je eens voor te laten lichten door mensen die de hele ontwikkeling digitaal sporen hebben meegemaakt, of het nu Z of H0 is. Kom op 1 juli eens naar het walhalla van de modelspoortrein in Houten.