Hogesnelheidstrein in Zuid-Afrika

Advertentie

Net op tijd klaar voor het WK de eerste hogesnelheidstrein van Bombardier in Zuid-Afrika. Dinsdag 8 juni, 3 dagen voor de start van het Wereldkampioenschap voetbal, wordt een gedeelte van het traject van de eerste hogesnelheidstrein in Zuid-Afrika geopend. Deze Zuid-Afrikaanse hogesnelheidstrein heeft de naam Gautrain. De eerste verbinding loopt tussen het OR Tambo Internationaal vliegveld en de wijk Sandton bij Johannesburg. De bouwvakkers van de Bombela Consortium hebben hard gewerkt om dit stuk van het traject af te krijgen voor het WK. Ondanks vertragingen (normaal bij dit soort projecten) opgelopen door stakingen en constructie tegenvallers is het toch gelukt om dit deel 3 maanden eerder dan het originele schema op te leveren. Het Bombela Consoritum, bestaande uit het Franse Bouygues, Canadese Bombardier en twee Zuid-Afrikaanse bedrijven, startte dit bouwproject in 2006. Met deze verbinding kan in minder dan 15 minuten vanaf OR Tambo Internationaal vliegveld naar de wijk Sandton worden gereisd voor een bedrag van ongeveer 10 euro. Tijdens het WK kunnen voetbalsupporters ook gebruik maken van deze verbinding. Uiteindelijk zal de hogesnelheidstrein rijden tussen de steden Pretoria en Johannesburg over een afstand van 80 kilometer. De trein kan snelheden halen van 160 kilometer per uur en zorgt ervoor dat de reis in 42 minuten wordt overbrugd. Deze nieuwe verbinding wordt vooral gepromoot onder mensen die de financiële middelen hebben om een auto te betalen, maar liever de vele files op dit traject vermijden. De verwachting is dat 16.000 passagiers per dag gaan reizen met deze verbinding. Het komt uiteraard goed uit dat een gedeelte van het traject klaar is voor de start van het WK, maar de hogesnelheidstrein draagt vooral bij aan een goede reputatie van Zuid-Afrika wereldwijd. De trein is het boegbeeld van een nieuw publiek transportnetwerk dat ervoor zorgt dat de wegen rondom grote steden minder verstopt raken. Gautrain is tevens de eerste hogesnelheidstrein voor het gehele Afrikaanse continent.
Voor een filmpje hier , let op het juist filmpje

Bron: Transport online

2 Comments

  1. hoge snelheid ??? sorry hoor maar een gemiddelde intercitty gaat hier al 160 km/h.
    dat mag je geen hsl noemen !

    hsl is over 300 km/h en hoger vind ik.

  2. Definitie hogesnelheidstrein:
    a) Dienstsnelheid ten minste 200 km/h.
    b) Gemiddelde snelheid (bij voorkeur) 150 km/h.
    Thaxfile heeft gelijk waar het dit Gautrein Bombardier Electrostar materieel geen HST acht.

    F.F.W. Beijerling
    Voormalig projectvoorlichter HSL-Zuid
    Kawhia — New Zealand

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.