Het wordt dringen bij de Kanaaltunnel

 

De Eurostar e-320 trein Siemens (grapje van onze fotoredactie)
  •  Eurostar ambitie is om meer reizigers aan te moedigen om de hogesnelheidstrein te verkiezen boven het vliegtuig
  • Eurostaar investeren 820 miljoen euro in ons treinenpark – dit is voor de aankoop van 10 nieuwe treinen (de e-320 treinen van Siemens) en voor de vernieuwing van de bestaande treinen
  • Deze investering moet zorgen voor een geavanceerd treinenpark om de best mogelijke service te bieden aan onze reizigers in de toekomst
  • Ook kijken ze bij Eurostaar op dit moment naar nog meer mogelijkheden van nieuwe bestemmingen en de haalbaarheid van de verschillende routes

Eurostar wil naar het vaste land van Europa en DB wil juist de ander kant op, namelijk van Berlijn of Frankfurt naar Londen. Dat ook allemaal nog eens binnen vijf jaar. Eurostar wil een HSL-verbinding tussen Londen en Amsterdam. (als er dan maar geen langzaam rijdende Hispeed trein voor zit)

Eurostar die al sinds 1994 onder het kanaal door raast, tussen Londen, Brussel en Parijs, heeft echter bredere ambities. Binnen vijf jaar vanuit het het mooie St. Pancras treinstation in Londen wil Eurostar Nederland, Duitsland, Zwitserland en Zuid-Frankrijk, toevoegen aan hun netwerk: .”We willen dat mensen die denken aan reizen naar deze landen tegen 2016 en 2017 eerder aan Eurostar denken dan aan vliegen”, aldus topman Petrovic tegenover redactie van de Engelse FT. Eurostar wil hiermee niet direct de aanval openen op de bestaande Europese railmaatschappijen, maar juist op budgetmaatschappijen die goedkope vluchten tussen Europese steden aanbieden, waaronder het traject Londen-Amsterdam. Het aantal passagiers die met Eurostaar tussen Londen en Parijs en Brussel reizen loopt per jaar op. Maar in 2015 naast Eurostar mogen ook ander Railvervoerders gebruik maken van de Kanaaltunnel.
Eurostar is een gezamenlijke vervoerder van SNCF – de Britse staat en de NMBS/(SNCB).

%d bloggers op de volgende wijze: