Doel: Snelle instap op station Schiphol Airport. Op 11 december introduceren NS en ProRail een nieuwe hulp bij snel en gespreid instappen op station Schiphol Airport. Een LED scherm boven het perron voorziet reizigers voor aankomst van de trein van instapinformatie zoals deurposities en waar de 1e en de 2e klasse zich bevinden. Het scherm ondersteunt de NS-medewerkers die reizigers op het perron assisteren bij het instappen. Dit heeft als resultaat dat reizigers met bagage sneller instappen, meer kans hebben op een zitplaats en de trein op tijd kan vertrekken. Het scherm behoort tot één van de korte termijn maatregelen die partijen gezamenlijk hebben genomen om de capaciteit op de perrons en opgangen naar Schiphol Plaza te vergroten.
Andere verbetermaatregelen van afgelopen tijd
*Verkleinen van de installatieruimten onder de roltrappen/-banen om meer oppervlak te creëren voor de reiziger op het perron
*Ombouwen van de hellingbaan aan de zuidkant van het 1e perron in een vaste trap en het ombouwen van de roltrap naar een vaste trap voor meer capaciteit op (rol)trappen.
*Verwijderen van obstakels op de perrons
*Verbeteren van de reisinformatie en wegbewijzering, waaronder het ophangen van perronverwijsborden op Schiphol Plaza
*Extra inzet van NS-medewerkers op het eerste perron om reizigers te verwijzen naar de juiste opgangen en ervoor te zorgen dat ze zich beter verspreiden over het perron.
Het is een samenwerking tussen o.a. het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Vervoerregio Amsterdam, Gemeente Amsterdam, Schiphol, NS en ProRail. Zij werken samen aan een goede OV-bereikbaarheid van Amsterdam Airport Schiphol nu en in de toekomst.