De Kameel werd gisteren op 4 juni 65 jaar, een mooie leeftijd voor een trein. Hij kan zijn oude dag rustig beleven in het spoorwegmuseum in Utrecht. Het bijzondere directie- en inspectievoertuig van de NS uit 1954 reed gisteren met veel getoeter Het Spoorwegmuseum binnen. De kameel is geen onbekende voor het museum, hij stond daar al eerder, maar nu door de overdracht van de treinsleutels is het Museum officieel eigenaar van deze historisch trein.
Gisterenochtend vertrok de NS 20 vanaf Utrecht Centraal voor een laatste officiële rit. Op de perrons van Rotterdam, Den Haag, Leiden, Uitgeest en Amsterdam stonden de uitverkoren passagiers te wachten om een stukje mee te mogen rijden op deze laatste rit onder de vlag van de NS. Dj Erik de Zwart reed ook mee. Hij interviewde destijds Freddie Mercury aan boord. Dat vertelde hij met veel enthousiasme aan iedereen die het horen wilde. In het Spoorwegmuseum kwam de Kameel naast de trein de Blauwe Engel te staan. De Kameel blijft inzetbaar voor bijzondere ritten. Hij is geheel gereviseerd en dus veilig bevonden.
„Al onze treinen hebben bijnamen (Hondekop, Buffel, red.), maar de naam ’Kameel’ is natuurlijk legendarisch. Het rijtuig is absoluut uniek”, vertelt Evert-Jan de Rooij van het Spoorwegmuseum.
De Kameel, officieel de NS 20, is ontworpen in de wederopbouwperiode na de oorlog. De twee machinecabines zitten op het dak. Deze bulten verklaren de bijnaam. Aan de voor- en achterkant, de plek waar de machinist normaliter zit, zijn twee vergaderruimtes. Vanuit daar kon de NS-directie de herstelwerkzaamheden aan het spoor goed zien. Zie ook ons verhalen over de overdracht en laatste rit.
Het rijtuig werd in de jaren zeventig verhuurd aan de groten der aarde, waaronder de band Queen. In die tijd werd de knalblauwe Kameel overgeschilderd in de NS-huisstijlkleuren van toen: Geel. Sinds een grote de grote revisiebeurt kreeg de trein ook weer de kleuren als vanouds gelukkig terug.
Iedere passagier kreeg als aandenken aan deze heel bijzondere rit een Kameel-Sleutelhanger.
Treinennieuws.nl maakte de gehele rit mee. De foto’s van treinennieuws.nl geven een impressie van de gebeurtenissen op de perrons en in de trein.
Overal langs het trajest veel bekijks