Het oudste station van Berlijn

Hallöchen! Ik ben Marjolein van der Kolk, het gezicht achter  de Nederlands talige website BerlinBlog. Woonachtig in de leukste wijk van Berlijn: Friedrichshain, verliefd op deze stad en liefhebber van de Duitse taal. Op dit BerlijnBlog.nl schrijf ik in mijn vrije tijd over leuke plekjes in Berlijn maar ook over het Berliner leven. Voor meer updates en foto’s kun je me ook volgen op twitter. Natur-Park Schöneberger Südgelände is een speciaal verhaal voor treinliefhebbers.

Het oudste Station van Berlijn
Het oudste station van Berlijn is nu het Natur-Park Schöneberger Südgelände. Ten zuiden van Berlijn ligt een onbekend maar zeer bemind park. Het is er prachtig, rustig en groot (zo’n 18 hectare) maar het meest bijzondere aan het Natur-Park Schöneberger Südgelände zijn waarschijnlijk de overblijfselen van een rangeerterrein uit 1890 en de enorme veelvoud aan planten- en dierensoorten in het park. Een prachtig park die uitermate geschikt is voor een wandeling, brunch of fotografie.
Geschiedenis
Ongeveer 70 jaar lang was het “Rangierbahnhofs Tempelhof” (welke hoorde bij het voormalige vliegveld – nu park – Tempelhof) zo’n beetje het drukste station van de stad. Maar de geschiedenis van het park gaat nog verder terug in de tijd, want het eerste treinverkeer vond al in 1841 (!) plaats tussen Berlijn en Köthen (Berlin-Anhaltische Eisenbahn) en vanaf 1875 ook tussen Berlijn en Dresden (Berlin-Dresdener Eisenbahn). De Berlin-Anhaltische Eisenbahn was de eerste lange afstandstreinen in Duitsland.
De plek waar ooit zoveel verkeer de stad doorkruiste heeft in 1952 en ommezwaai van 180 graden meegemaakt. Op een klein stuk rangeerterrein na werden alle stations na de Tweede Wereldoorlog gesloten. Treinen moesten plaats maken voor natuur, die zijn kans greep en sindsdien de vele verlaten sporen overwoekeren. In de jaren ’70 is er nog even sprake geweest van een verhuizing van alle vrachtstations in het zuiden van Berlijn naar het Natur-Park, maar daar heeft de lokale bevolking een stokje voor gestoken. Uiteindelijk heeft de Deutsche Bahn het terrein in 1995 definitief aan de stad geschonken welke er een beschermd natuurgebied van heeft gemaakt.
Stationsresten
Bijna alle sporen zijn behouden gebleven en vormen nu een harmonieuze eenheid met de natuur. Architecten hebben op de oude sporen wandelpaden aangelegd wat het park erg toegankelijk maakt. Naast de vele sporen is er meer te ontdekken. De 50 meter hoge watertoren van het voormalige rangeerterrein prijkt nog over het terrein uit, en verder staan er nog verdeeld over het park een oude stoomlocomotief uit 1940 en is ook de draaischrijf nog behouden gebleven.
Voor natuurliefhebbers, maar ook voor treinliefhebbers, is het park ook absoluut een aanrader want het beschermde natuurgebied staat bekend om de relatief grote veelvoud aan platen- en dierensoorten op zo’n klein oppervlakte midden in de stad. Zo vind je hier onder andere 366 verschillende soorten planten, 49 soorten paddenstoelen, 49 soorten vogels, 57 soorten spinnen en 95 soorten bijen. Door het stuk beschermd natuurgebied zijn speciale zwevende paden aangelegd boven de sporen zodat de dieren hier makkelijk onderdoor kunnen lopen.

Bezoeken
Het park is het gehele jaar geopend en is eenvoudig bereikbaar met zowel het openbaar vervoer (direct naast S-Bahn Priesterweg) als met de auto (P+R gratis bij station Priesterweg). Entree bedraagt van het park slechts €1.
De combinatie van de resten van het oude sporennetwerk, stukken kunst van de Expo 2000 en de prachtige natuur met een breed scala aan flora en fauna is ab-so-luut het bekijken waard. Wanneer? Het best waarschijnlijk nu in de herfst, als de herfstkleuren prachtig matchen bij de roestige kleur van de sporen. Maar in de winter en de lente is het ongetwijfeld ook prachtig daar! En als je toch in de buurt bent en je hebt tijd over, bezoek dan ook het Park Tempelhof (vroeger een vliegveld, nu een park). Meer tekst en foto’s hier.

Reacties
Vincent Kompier en een zekere Heintje geven als reactie op de BerlijnBlog:
Inderdaad, een prachtig park. En wat een schitterende foto’s! Je hoeft er bijna niet meer in ‘t eggie naartoe… maar voor wie oog in oog met een vos wil staan moet dat wel doen, want die lopen er bij bosjes rond. Bijzonder zijn ook de ‘reizigers’ ofwel de zaadjes die vroeger met de trein zijn meegereisd en nu geworteld zijn in het park. Levert heel bijzondere plantenweelde op. Het park is speciaal verlicht tijdens het Festival of Lights
Op de watertoren bij S-bhf Priesterweg stond vanaf 1987 “Reagen go home”. Drie keer deze locatie bezocht. In 2001 was het terrein nix meer dan een dood trein-rangeerterrein. In 2008 was hier iets aan de hand. In 2011/12 was er op eens een Natur-park. Paar kilometer lang, 500m breed.
Het huidige park is echt een aanrader (nu nog toeristen arm) entree slechts € 1,–. als je niet betaald ook goed…..
Het gaat hier om een oud trein rangeerterrein…steenkolengruis, olie en bruinkool-slakken…. je kan er van alles tegen komen…. In deze omgeving ook de wo2 puinbult Insulaner met het plannetarium und Friedhof Steglitz met een zeer ingetogen FLAK-ehrenmahl wo1, wo2; eerst monumentje bekijken dan pas het verhaal er achter uit zoeken….

%d bloggers op de volgende wijze: